26 tammikuuta 2012

Huumemarkkinointia

Huumeet ovat suuressa maailmassa isoa bisnestä, mutta ns. design-huumeet ovat aivan oma lukunsa, sillä niitä saa myös markkinoida aivan yhtä avoimesti kuin mitä tahansa laillista bisnestä. Tuorein peluri synteettisten huumeiden kentällä on kuulemma methoksetamiini eli brändinimeltään ROFLCOPTR.

En tiedä huumekulttuurin todellisuudesta juuri mitään taikka liiku klubeilla tai muissa ympyröissä, joissa tällaisia käytetään, mutta ROLFCOPTR vaikuttaa silti hämmentävältä tapaukselta ja uskoisin sen olevan jonkinasteinen merkkipaalu huumemarkkinoinnissa. ROLFCOPTR:illa on nimittäin oma slogan – "Making your Chemical Experiments More Interesting, Since 2012" –, oma virallinen Facebook-sivu ja valtavat määrät ilmaista "mainosta" mm. NME:n, Vicen ja Mixmagin kautta saatuna medianäkyvyytenä. Mikä oudointa, ROLFCOPTR yrittää ilmeisesti olla jonkinlainen huumorihuume: sen nimi, nettifoorumeilla käytetty lyhenne, näyttäisi olevan valittu jotenkin ironisessa mielessä korostamaan kepeyttä ja hauskuutta.

ROFLCOPTR on siis toistaiseksi laillinen, koska sitä ei ole vielä ehditty luokitella huumausaineeksi ja kieltää. Brittimedia lietsoo jo paniikkia ROFLCOPTR:in suhteen, mutta nähtäväksi jää, aiheuttaako tämä huumoribrändätty huume Suomessa minkäänlaista hälinää. Ainakin Twitterin perusteella ROFLCOPTR vaikuttaa olevan monien mielestä jo kohtuullisen out. Silläkin saralla ROFLCOPTR on siis kuin mikä tahansa tavallinen trendituote.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...