09 helmikuuta 2010

Elossa - mutta onko eloa?

Vaikka blogin kirjoittamisessa on taas ollut tauko, olen kuitenkin edelleen elossa. On ollut vain niin kiire, ettei oikein ole ehtinyt harrastaa muunlaista eloa kuin töitä ja opiskelua. (Kysymys kai kuuluukin: mitä muuta sitten muka pitäisi olla?) Aion kuitenkin pian kirjoittaa enemmän ja jännemmistä jutuista.

Olen saanut viime ja tällä viikolla olla taas opettajan sijaisena hyvin pitkän tauon jälkeen. Kaikki on sujunut oikein hyvin ja tänään olin jopa melko ylpeä / innostunut siitä, että opetin ekaluokkalaiselle lukemista ja oppitunnin edetessä hän näytti vihdoin alkavan hahmottaa jotain, jota ei ollut ennen hahmottanut. Se tuntui ihan mukavalta.

Epämukavalta tuntuu se, että ekaluokkalaisilla on ilmeisesti tapana kätellä opettaja koulupäivän päätteeksi. Muutoin tällainen onkin kohtalaisen kohteliasta, mutta olen hieman bakteerikammoinen ja ennakkoluulojeni perusteella pienet lapset eivät ole mitään maailman hygienisimpia olentoja.

Tänään kuulin myös mukavan absurdin keskustelun kahden koululaisen välillä: tunnilla annetun tehtävän mukaan piti miettiä kysymystä "Mitä jokainen lapsi tarvitsee?" ja piirtää omat vastauksensa vihkoon. Eräs poika muisti yhtäkkiä "Ai niin! Suolet! Mä piirrän suolet." ja kysyi vierustoveriltaan vielä "Tiedätkö sä, mitä on suolet?"

Vastaus oli hyvin pettyneellä äänellä huokaistu "[hhhuohh] En mä nyt muista."

5 kommenttia:

Pekka kirjoitti...

Heh hee, joskus olisi hauskaa pystyä samanlaiseen ajatuskulkuun kuin lapset.

Onnistuneelle lukuopetukselle peukkua! Opettajan kättely taitaa olla aika yleinen käytäntö. Meidän pojan koulussa oli kättelykielto syksyllä sikainfluenssan takia, mutta nyttemmin kielto on kumottu. En kyllä välttämättä itsekään nauttisi sellaisesta kättelyrupeamasta, mutta ainahan voi desinfioida kätensä sen jälkeen (tekisi varmaan vaikutuksen lapsiin, hah)...

Pete P. kirjoitti...

Mun mielestä se kättely on siinä mielessä vähän teennäistä, että mitään muita kohteliaita käytöstapoja ei kuitenkaan noudateta, eikä kättelykäytäntökään taida olla voimassa enää 1. luokan jälkeen.

Siinä olet ihan oikeassa, että olisi tosiaankin hyvä pystyä säilyttämään kyky ajatella asioita niin freesisti kuin lapset. Tää on vähän klisee, mutta kaiken kiireen keskellä se unohtuu. Maailma, jossa ei oo ihan varma suoliston luonteesta, olisi kuitenkin paljon jännempi paikka!

intellectualshit kirjoitti...

Samanlaisia kysymyksiä tulee kyllä ihan siinäkin koulussa missä minä olen ja se on mun mielestä paljon huolestuttavampaa (tosin nyt se tietämys on mennyt enemmän lesoiluksi kuin vilpittömäksi kyselyksi :D). Mun mielestä ihan hyvä juttu, että on bakteerikammoinen, jotenkin tyhmää et aikuiset ihmiset aivastaa omille käsilleen ja jättää ne vielä pesemättä. Jotkut ei pese käsiä edes vessan jälkeen, selitykset on aina luokkaa "en likastanut niitä". Nenänkaivuusta puhumattakaan.

Pete P. kirjoitti...

Jep, kaikkein järkevintähän olisi pestä kädet ennen vessaan menoa...

emmi2410 kirjoitti...

Hehee. En mä nyt muista.. Ihania lapsia.

Olemisen sietämättömässä keveydessä on muuten aika pitkä, teologinen stoori suoliston luonteesta ja siitä onko Jumalalla suolistoa.

Täälläpäin yhessä baarissa on muten sellaiset sanitettitilat, joissa vessat ei oo unisex, mutta niissä on yhteinen lavuaaritila. Se on hirveen ikävää, koska siinä näkee miten monet miehet ei pese käsiä. (sori nyt vaan että syytän vaan miehiä tästä) Vaikka periaatteessa tietää, ettei kaikki pese käsiä, niin ei sitä haluu olla todistamassa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...