Todellisuudessahan Ian Brownin maine epätasaisena live-esiintyjänä on siis laajalti tiedossa ja Tavastiankin esitys sopi täydellisesti tuon pahan maineen parametreihin. Brownin ääni kuulosti siltä, kuin hän olisi laulanut yleisölle syvän kaivon pohjalta: laulu oli suurimman osan ajasta ohutta ja kumisevaa ja peittyi pahasti etenkin rytmisoittimien alle - taustayhtyeeseen kuului sekä rumpali että perkussionisti, ja näiden lisäksi kuultiin ajoittain konerytmejä myös taustanauhalta. Keikan avauskappaleet, artistin toiselta soololevyltä Golden Greats nostetut Love Like A Fountain ja Golden Gaze olivat lähes täysin sävelettömiä sumutorvituuttauksia. Onneksi ensimmäisten numeroiden aikana Brownin hämmentävä tiikerikuvioinen verryttelytakki ja klassinen, apinamaisen rento liikehdintä veivät suurimman osan yleisön huomiosta. Joka tapauksessa suurimmalle osalle paikallaolijoista riitti varsin mainiosti nimenomaan elävän legendan läsnäolon todistaminen, joten illan musiikillinen anti oli sivuseikka.
Koska Ian Brown ei itse ole mikään suvereeni laulajasuuruus tai musiikillinen ihmemies, hän tarvitsisi ympärilleen äärimmäisen taitavan ja innostavan bändin. The Stone Rosesin aikoina tämä vaatimus tietysti toteutui täydellisesti, mutta Brownin tämänhetkinen kiertuejoukkio on melko vaisu ja laiskanpulskea ryhmä. Suurin ongelma olivat kappaleiden liian hitaat tempot: jokaisessa biisissä - mukavan luistavasti kulkenutta Corpses In Their Mouthsia lukuunottamatta - yhtye käytti Macilta soitettuja valmiita taustanauhaosuuksia, joista johtuen bändin rumpali joutui soittamaan kuuloke korvassaan ns. klikkiraidan tahdissa. Tämä teki rumpukompeista tylsän suoraviivaisia ja jäykkiä. Klikkiin soittaminenkaan ei välttämättä olisi ongelma, jos järjestely olisi toteutettu hyvin, mutta jostain syystä jokainen kappale oli tempoltaan aavistuksen verran liian hidas. Hitaus kuului etenkin hakkaavarytmisissä hiteissä kuten F.E.A.R. ja Stellify, joiden pitäisi olla iskeviä ja teräviä, mutta jotka nyt kuulostivat laahaavilta ja kärsiviltä. Stellifyssa Brown lisäksi lauloi kokonaisen säkeistön eri kohdasta, kuin mistä bändi soitti, ja huomasi virheensä vasta, kun ajoitusero tuli kertosäkeen myötä raastavasti esille. Ajoitusvirheitähän tapahtuu helposti, mutta yleinen ja toistuva liian hitaassa tempossa soittaminen on mielestäni osoitus siitä, etteivät Brown ja hänen muusikkonsa välitä tarpeeksi taiteestaan, vaan kiertävät maailmaa ainoastaan Brownin menneisyydellä ja henkilökohtaisella karismalla ratsastaen.
Tavastian nostalgiannälkäinen yleisö sai viimein sitä kaikkein eniten haluamaansa encoressa, kun Brown yhtyeineen esitti The Stone Rosesin kenties merkittävimmän kappaleen Fools Gold. Klassikkohitti sopi tyyliltään Brownin tanssimusiikkia lähellä olevien soolokappaleiden yhteyteen, mutta muutoin juuri tämän biisin esittäminen ei mielestäni ole millään tavalla perusteltua. Juuri Fools Goldissa nimittäin kiteytyi The Stone Rosesin ainutlaatuinen yhteissoitto, jossa jokaisen muusikon erilliset osuudet sulivat yhteen täydellisesti ja loivat jotain huikean ainutlaatuista. Kappaleen esittäminen rutinoitujen keikkamuusikoiden toimesta ei ole muuta kuin helppo ratkaisu ja myönnytys sille faktalle, että Ian Brownin live-esiintymisissä on nykyisin enemmän kyse idolin palvomisesta kuin itse musiikista.
Pidän torstai-illan konsertin jälkeen Ian Brownista ja hänen musiikistaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin ja olen tyytyväinen siitä, että pääsin näkemään hänet livenä. Mutta toista kertaa tuskin haluaisin ainakaan saman tasoista show'ta nähdä. Brownin on uudelleenkalibroitava asenteensa ja taustajoukkonsa, jos hän haluaa säilyttää relevanssinsa vielä sittenkin, kun 90-luvun Brittipopparit eivät enää jaksa saapua konsertteihin vain Brownin legendaarisen nimen ja perinteen vuoksi.
kuva Flickr-käyttäjältä Epic(tures)
Pidän torstai-illan konsertin jälkeen Ian Brownista ja hänen musiikistaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin ja olen tyytyväinen siitä, että pääsin näkemään hänet livenä. Mutta toista kertaa tuskin haluaisin ainakaan saman tasoista show'ta nähdä. Brownin on uudelleenkalibroitava asenteensa ja taustajoukkonsa, jos hän haluaa säilyttää relevanssinsa vielä sittenkin, kun 90-luvun Brittipopparit eivät enää jaksa saapua konsertteihin vain Brownin legendaarisen nimen ja perinteen vuoksi.
kuva Flickr-käyttäjältä Epic(tures)
10 kommenttia:
Täysin totta, että suurin osa yleisöstä oli siellä artistin jo antiikkisten meriittien perusteella, etenkin kun Brownin soolot on Suomessa järjestään ohitettu aika kevein perustein. Näitä juttuja joutuu itsekin aina kelailemaan varsinkin vanhojen suursuosikkien keikkojen alla. Mitä ja miksi olen oikeasti menossa katsomaan? Yritän yleensä olla mahdollisimman rehellinen itselleni, ja tavoitteenani on välttää turhaa nostalgisointia.
Brownin keikan suhteen mulla on puhdas omatunto: Toki olin katsomassa legendaa, mutta vielä enemmän olin siellä hyvän musan takia. En siis ollut kuorossa vaatimassa Adoredia, vaan mieluummin vaikka suosikkibiisejäni uudelta levyltä. Kuten todettua, olin taatusti tässä suhteessa vähemmistössä.
Ei mitään käsitystä, olivatko esimerkiksi soundit kohdallaan. Tällaiset jutut ovat toissijaisia juuri silloin, kun on täysin musan vietävissä heti ensitahdeista alkaen. Sieltä täältä kuultujen ja nähtyjen kommenttien perusteella moni muukin viihtyi onneksi erinomaisesti. Valitettavaa tietysti omalta kannaltasi, että iltaan kuului häviöitä myös itse keikan osalta. En vaan pysty tällä kertaa rileittaan, sori.
Joo, tiedän että kuulostaa vähän rokkipoliisin kommenteilta valittaa jostain hitaista tempoista tai epäpuhtaista lauluista, eikä sellaisella mun mielestä olisikaan väliä, jos ne olisi vain osa-aikaista. Nyt ne kuitenkin dominoi koko keikkaa ja on mun mielestä osoitus suuremmasta kuviosta.
Varhaiskeski-ikäisenä täytyy sanoa, että Ian oli kyllä jokaisen menetetyn euron arvoinen. Huikea show, joka ei liponut lähellekkään täydellisyyttä, vaan antoi meille tärkeän muistutuksen omista mitättömyyksistämme
Millanen toi uus levy muuten on? Oon odottanut, että se tulisi spotifyyn, mutta ei ole tullut, niin en ole tutustunut. Spotify on niin tuhonnut mun musiikkiaivot, etten ees tajua ostaa levyjä enää.
Mitkä biisit kannattaa katsastaa uudelta levyltä entä mitkä vanhoilta?
Hesarin arvio tänään oli muuten aika samansuuntainen. Kerrankin olin Otto Talvion kanssa jostain samaa mieltä.
Mun suosikkibiisit Ian Brownin soololevyiltä:
UNFINISHED MONKEY BUSINESS
* My Star
* Can't See Me
* Sunshine
* Corpses In Their Mouths
* Deep Pile Dreams
GOLDEN GREATS
* Love Like A Fountain
* Dolphins Were Monkeys
* Babasonicos
MUSIC OF THE SPHERES
* F.E.A.R.
* The Gravy Train
* Shadow Of A Saint
SOLARIZED
* Longsight M13
* Time Is My Everything
* Keep What Ya Got
* The Sweet Fantastic
THE WORLD IS YOURS
* Illegal Attacks
* Sister Rose
MY WAY
* Stellify
* For The Glory
* Just Like You
Levyistä pidän eniten ehdottomasti Unfinished Monkey Businessista ja Solarizedista.
Kannattaa ehdottomasti myös kuunnella Ianin ja Unklen yhteisbiisit Be There ja Reign! Jälkimmäisessä kappaleessa heiluu basson varressa Mani ja Ian kuulostaa jumalaiselta. Vielä noihin edellisiin listauksiin lisäisin nämä:
What Happened to Ya Part 2
Whispers
Kiss Ya Lips (No I.D.)
Lovebug
Me and You Forever
Uusi levy on loistava. Löytyy samoja tanssisävyjä kuin Golden Greatsilta ja edellislevyn politikoinnit on jätetty kahteen biisiin ja kaikua on lisätty lauluosuuksiin. Suosittelen vahvasti.
Kiitos vinkeistä Pete & Po.
Spotify toimi vähän huonosti tänään, mutta täytyy heti huomenna tutustua tähän Ian Browniin vähän paremmin. Mutta mitä kerkesin kuuntelemaan, niin ainakin Illegal Attacks kuulostaa tosi hyvältä.
Totta, unohtui mainita mutta etenkin Be There on erinomainen! Hyvä!
Myöhässä, mutta menköön:
Ianin livepätkää Helsingin-keikalta Juutupessa:
http://www.youtube.com/watch?v=wAErmTA4DDI&feature=channel
Äänen- ja kuvanlaatu parempi kuin tällaisilla videoilla yleensä.
Heh, kuvan- ja äänenlaatu on kyllä ihan OK, harmi vain että itse artistin äänenlaatu on aika heikko. ;-) Mun mielestä tosta FEARista huomaa juuri sen, mitä manasin arvostelussa, eli että tempo on liian hidas ja laahaava.
Lähetä kommentti