Helsingin Sanomat on tänä kesänä mennyt aivan mahdottomaksi alituisen Facebook-hömpötyksensä kanssa. Ei ole päivääkään ilman artikkelia, jossa Facebook jotenkin mainittaisiin - ja usein vielä kirjoituksessa, joka itsessään ei liity millään tavalla esimerkiksi online-viestintään, tietotekniikkaan tai mediaan edes yleisesti.
Tänään Hesari kertoi ex-IAEA -johtaja Mohamed ElBaradein asettuvan mahdollisesti ehdolle Egyptin tulevissa presidentinvaaleissa. Artikkeli ei avannut laajemmin esimerkiksi ElBaradein poliittisia mielipiteitä tai aiempaa toimintaa, mutta muisti kuitenkin hehkuttaa, miten hän on "onnistunut keräämään Facebookissa jo 250 000 hengen kannattajajoukon."
Ainakin itselleni jäi hieman hämäräksi, mitä uutisarvoa ElBaradein Facebook-fanien määrän kertominen toi juttuun. Kirjoitus ei siis sisältänyt mainintaa esimerkiksi siitä, käyttääkö ElBaradei kampanjassaan internetiä jotenkin hyödykseen tai organisoiko hän Facebookin kautta jonkinlaista ruohonjuuritason aktivismia tai mitään tällaista. Tärkeintä oli ilmeisesti vain kertoa, että hänen 250 000 ihmistä on klikannut "like"-nappia Facebookissa ElBaradein naaman vieressä.
Sen lisäksi, ettei toimittaja Antti Ämmälä tuonut asiaan mitään laajempaa kontekstia, hän jätti myös mainitsematta, että Egyptin väkiluku on n. 80 miljoonaa, mikä tarkoittaa sitä, että suhteutettuna Suomeen, ElBaradeilla olisi n. 15 000 Facebook-kannattajaa. Eikä se, että ElBaradeita fanittaa Facebookissa 250 000 ihmistä tarkoita välttämättä edes sitä, että tästä joukosta yksikään voisi äänestää häntä, jos hän pääsee vaaleissa ehdolle. Egyptin armeijajohtoinen hallitus kun kuitenkin valvoo myös internetiä melko tarkasti, joten kynnys oppositiomyönteisiin kannanottoihin netissä on varmasti kohtalaisen korkea.
Ehkä Hesarilla ja Facebookilla on jonkinlainen sopimus, jonka perusteella HS:n on pakko mainita Facebook missä tahansa yhteydessä joka päivä vastineeksi siitä, että se saa jaeltua sisältöjään Facebookin kautta? Melkoinen huippu Hesarin Facebook-mehustelussa oli jokin aika sitten, kun jossain maatalousasioista kertovassa jutussa fiilisteltiin Suomen kesäisten peltojen näyttävän "aivan samanlaisilta kuin Facebookin Farmville-sovelluksessa".
09 elokuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti