Vaikka pidänkin useista eri musiikin lajeista, kaikkein eniten minua miellyttää Brittein saarilta tuleva kitaramusiikki. Vuosi 2010 ei ollut tuolle genrelle mitenkään erinomainen: enemmistö vanhoista suuruuksista piti tänä vuonna taukoa julkaisuissa, eikä tilalle löytynyt juurikaan varteenotettavia uusia tulokkaita.
Brittien panoksen ollessa vaisu kitararockissa tätä vuotta hallitsivat yhdysvaltalaiset bändit: The National, Arcade Fire, Band of Horses, Midlake, The Drums ja muut. Syystä tai toisesta Amerikan-versio ei kosketa minua samalla tavalla: esimerkiksi Arcade Fire on mielestäni selvästi vuosikymmenen yliarvostetuin yhtye, jolla on pari aivan OK-tasoista kappaletta, mutta jonka osakseen saama hype on aivan ylimitoitettua.
Koska en siis omasta vajavaisuudestani johtuen pysty täysin uppoutumaan esimerkiksi juuri Arcade Fireen, en voi tänä vuonna väittää Vuoden levyt -listani edes yrittävän olla objektiivinen. Myös brittisuosikeistani missasin tänä vuonna lähes kokonaan esimerkiksi Paul Wellerin tuoreimman kehutun levyn, joten en osaa sanoa, kuuluisiko se parhaiden listalle yksinkertaisesti siitä syystä, että en ole kuunnellut sitä tarpeeksi.
Tänä vuonna lista on siis hyvin tiivis eikä yritäkään kattaa kaikkia vuoden parhaita levyjä. Listalla ovat vain minulle itselleni tärkeimmät levyt tältä vuodelta; sellaiset levyt, joita kuuntelin paljon ja joilla oli minulle aivan oikeaa merkitystä. Tässä siis vuoden 2010 kuusi omasta mielestäni parasta albumia satunnaisessa järjestyksessä:
Massive Attack - Heligoland Massive Attack julkaisee levyjä niin harvoin, että jokaisen ilmestyminen on aina auringonpimennystäkin suurempi tapaus ja uuteen levyyn ladataan aina valtavat odotukset. Heligoland ei ole klassikko, mutta se on albumi, jolla ei ole yhtään heikkoa kappaletta ja joka toimii kokonaisuutena alusta loppuun saakka. Bändin ulkopuoliset vierailijat, kuten Guy Garvey ja usean kappaleen säveltämiseen osallistunut Damon Albarn laajentavat palettia mukavasti, ja vakio-massiiviin kuuluva Horace Andy kuulostaa omaan tapaansa täysin ainutlaatuiselta. Kohokohdat: Saturday Come Slow, Pray For Rain, Splitting The Atom, Girl I Love You, Flat Of The Blade. SPOTIFY
Gorillaz - Plastic Beach Gorillazin kolmas albumi jatkoi siitä, mihin viiden vuoden takainen Demon Days pääsi, ja vei sarjakuvabändin koko ideaa yhä monipuolisempaan suuntaan. Vierailijat Mark E. Smithistä Mos Defiin ja Bobby Womackista Snoop Doggiin loistivat omalla osaamisellaan, mutta levyn koskettavimmat hetket olivat silti ne, joissa hulina siirrettiin syrjään ja joissa Damon Albarn sai omaa tilaa. Epätasaisuudestaan huolimatta Plastic Beach sisältää sen verran todella korkeita huippuja, että se tulee kestämään kuuntelua vielä seuraavinakin vuosina. Ja Tapaninpäivänä saamme kuulla, ehtiikö Gorillaz ylittää itsensä tänä vuonna vielä toistamiseen, kun bändin Yhdysvaltain-kiertueella tänä syksynä nauhoitettu levy julkaistaan netissä. Kohokohdat: On Melancholy Hill, Superfast Jellyfish, Rhinestone Eyes, Welcome To The World of The Plastic Beach, Empire Ants, Stylo, Broken. SPOTIFY
The National - High Violet Vaikka amerikkalainen indierock ei jostain syystä uppoa minuun aivan täysillä, The Nationalin High Violet on silti kiistämättä vuoden paras rock-levy. Sävellysten taso on tällä albumilla korkeinta mahdollista luokkaa, eikä sellaista käy kiistäminen. Jos saisin vaihtaa High Violetissa pari asiaa, toivoisin, että Matt Berninger laulaisi hieman selkeämmin ja että levyn tuotanto ei olisi niin tunkkaisen tiivistä. High Violetilla on niin hienoja melodioita ja yllättäviä sanoituksia, että ne ansaitsisivat päästä esille vielä paremmin. Toki ymmärrän, että vanhoille faneille The Nationalin viehätys perustuu juuri Berningerin tummaan baritoniin ja muhkean täyteläisiin soundeihin. Itseäni hieman häiritsee se, että levyltä on aika ajoin vaikea erottaa esim. jousia tai pianoa toisistaan, sillä ne jotenkin kumoavat paikoin toisensa tai jäävät rumpujen alle - mutta itse biisit ovat niin hyviä, että eipä se paljon haittaa. Kohokohdat: Anyone's Ghost, Terrible Love, Bloodbuzz Ohio, Runaway, Conversation 16. SPOTIFY
The Notorious XX Jos olisi aivan pakko valita, tämä olisi ykkössuosikkilevyni tältä vuodelta. Hieman noloa, että suosikki on yhdistelmä kahta jo aiemmin julkaistua, mutta tämä Notorious B.I.G.:n räppejä The XX:n yönviileisiin kuiskailuihin sekoittava mixtape on ideana todella hieno ja toteutukseltaan erinomaisen huolellisesti tehty. The XX sopii yllättäen Biggien taustalle jopa paremmin kuin alkuperäisten biisien soul- yms. sampleista koostetut biitit. Biggie tuo ujoon XX:n röyhkeän karismaattista rehentelyä ja XX:n minimalismi puolestaan korostaa Biggien herkempiä puolia. Yhdistelmät on toteutettu niin näkemyksekkäästi, että kontrastit tuovat toisilleen lisäarvoa ja avaavat kuulijalle uusia maailmoja. Esimerkiksi Juicy-R (siis yhdistelmä Biggien Juicy'a ja XX:n VCR:ää) rullaa niin hyvin, että se ylittää kummankin alkuperäisen biisin ja nousee jaloilleen aivan omana itsenään. Mash-upeissa on aina mukana tietynlainen yllättävään oivallukseen perustuva huumoriaspekti, ja onhan Biggien ja XX:n yhdistelmä totta kai omalla tavallaan vitsikäskin, mutta ennen kaikkea se on todella tunnelmallinen, toimiva ja napakka moderni albumi. Kohokohdat: Juicy-R, Dead Wrong Intro, Islands Is The Limit, One More Chance For A Heart To Skip A Beat, Everyday Shelter, The Curious Incident Of Big Poppa In The Nighttime. EI SPOTIFYSSA, MUTTA TÄSTÄ VOI LADATA KOKO LEVYN
Manic Street Preachers - Postcards From A Young Man Manic Street Preachersin kymmenes studioalbumi ei tarjoa mitään kovin uutta, enemmänkin se vain kierrättää parin vuoden takaista Send Away The Tigersia, joka itsessään kierrätti 14 vuoden takaista Everything Must Go'ta. Silti juuri tämä mahdollisimman helppotajuinen, suureellinen ja melodiantäyteinen Manics on suosikkityylini bändin kaikista erilaisista versioista. Viiden ensimmäisen kappaleen perusteella Postcards From A Young Man olisi Manics-klassikko, mutta puolen välin tienoilla taso hieman notkahtaa. Pari täytebiisiä olisi ollut varaa jättää poiskin. Joka tapauksessa etenkin James Dean Bradfieldin laulu ja kitaransoitto lämmittävät aina sen verran, että Postcards on ollut omassa iPodissani yksi syksyn kuunnelluimmista. Kohokohdat: Some Kind Of Nothingness, Hazelton Avenue, All We Make Is Entertainment, Postcards From A Young Man, (It's Not War) Just The End Of Love, The Descent (Pages 1 & 2). SPOTIFY
Steve Mason - Boys Outside Steve Mason on ehtinyt monenlaista. Mm. hurmata kriitikot The Beta Bandissa 1990-luvun lopussa, julkaista soolomateriaalia nimillä King Biscuit Time ja Black Affair sekä kadota teille tietymättömille jätettyään ensin jälkeensä pelottavan kirjeen. Kaikkien seikkailujen jälkeen Mason on kuitenkin nyt sellaisessa kunnossa, että hän uskaltaa ensimmäistä kertaa julkaista musiikkia täysin omalla nimellään ja ilman mitään ylimääräisiä krumeluureja. Sekä Beta Bandissa että King Biscuit Timessa hienot biisit kärsivät toisinaan joko vähän liian rennosta toteutuksesta tai tarpeettomasta kieli-poskessa -asenteesta. Boys Outside on kuitenkin vakava ja tyylikäs levy täynnä taidokkaasti kirjoitettuja, vivahteikkaasti tulkittuja ja huolella viimeisteltyjä elektro-sävyisiä pop-kappaleita. Masonin ainutlaatuinen, helposti falsettiin karkaava ääni ja lakoninen tulkinta antavat biiseille hyvin omaperäisiä sävyjä ja ex-Sugababes -tuottaja Richard X tuo peliin kiiltelevän viileitä soundeja. Myös jo Masonin aiemmista töistä tuttu, hieman hip hopin mieleen tuova rennosti rullaava rytmikkyys on yhä tallella. Boys Outside on kuin hieman vähemmän angstinen, mutta silti yhtä tumma ja pelottava jatko-osa Thom Yorken muutaman vuoden takaiselle The Eraser -levylle. Levyn kappaleista Lost And Foundissa on synkkää trip hop -estetiikkaa, I Let Her In on pakahduttavan surumielinen ja vähäeleinen balladi, ja The Letter voisi mahtipontisuudessaan sopia jopa Coldplayn levyille, jos Coldplay osaisi tehdä oikeasti dramaattisia kappaleita. Nimibiisi Boys Outside on oma suosikkini: samanaikaisesti sekä lempeän lohduttava että alistuneen turhautunut. Kohokohdat: Boys Outside, Lost And Found, Understand My Heart, I Let Her In, The Letter, All Come Down. SPOTIFY
19 joulukuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
12 kommenttia:
Olen kuunnellut eniten Kailin ja Meidenin uusimpia, eikä mulla ole minkäänlaisia tunnontuskia pitää niitä muutenkin parhaina tänä vuonna. Vielä se, että nuo ovat indie- ja viileyskontekstissa mahdollisimman epäkorrekteja valintoja, vahvistaa käsitystäni. Eipähän ole tarvetta yrittää miellyttää mitään tai ketään muuta kuin itseäni. Meidenin levyn päättävässä When the Wild Wind Blows -kappaleessa on enemmän substanssia, rokkenrollia ja tunnetta kuin koko My Chemical Romancen tuotannossa yhteensä. Tusina-Robyn puolestaan tappaisi mistä tahansa kolmesta Kailin levyn fyysiseltä bulkkiversiolta puuttuvasta bonusbiisistä.
Muuten tänä vuonna ovat albumimitassa miellyttäneet The Coral, Everything Everything, Tocotronic, The Charlatans, Weller, Manics, Pulled Apart by Horses, These New Puritans, Male Bonding, Foals, Orphan Boy, Ash, Badly Drawn Boy, Klaxons, Tinie Tempah, Mystery Jets, Hurts, Kate Nash, Ellie Goulding, LoneLady, TFC ja Gorillaz.
Olen huono vertaamaan levyvuosia toisiinsa, koska yleensä aina löytyy mukavaa kuunneltavaa aivan riittävästi ja ylikin. Tuli kuitenkin twiittiboksistasi mieleen, että edelleen olisi tarvetta seuraavalle isolle (britti-)indienimelle. Ei nimittäin mielestäni ole ensisijaisesti NME:n vika, että joutuvat myyntilukuja tuijottaen laittamaan vanhoja legendoja kanteensa.
NME on mun mielestä tehnyt uuden päätoimittajan kaudella selvän valinnan, että ne on viemässä hommaa vähän enemmän nostalgian suuntaan. Se on ehkä nuorille lukijoille ihan opettavaista, jos kerran vuodessa on joku Ian Curtis / John Lennon -juttu, mutta kun ne alkaa olla jo sellaista tasoa että "9 years on from Is This It - how The Strokes changed rock'n'roll", jne. Eli vähän perustelematonta pikanostalgiaa.
Tuossa sun listassa oli just paljon sellaisia, joita munkin olisi "pitänyt" kuunnella, mutta jotenkin vaan en ehtinyt / jaksanut perehtyä esim. uuteen Teenage Fanclubiin tai Mystery Jetsiin.
Aah. Ehkä ensi vuonna olisi enemmän rauhallista aikaa kuulla ja löytää uutta (ja vanhaakin) musiikkia. Voi olla, että 2010 ei tosiaan ollut levyvuotena heikompi kuin mikään muukaan, mutta mä en vaan ole ollut tosiaan hereillä.
Itsekkään en ole kyllä kovinkaan perillä näistä indie/alternative levystä. Vaikka kovia levyjä on varmasti tullut ihan riittämiin. Pitää sit varmaan ensi vuonna itsekin panostaa siihen puoleen paljoon enempi, tänä vuonna menny rahaa enemmä sinne rytmimusiikin suuntaan.
Ens vuodelle odotan aika koviakin levyjä tulevan. Onhan ne vaan huhupuheita, mutta voisihan radioheadiltakin jotain uutta odottaa ensi vuodeksi?
Vois olla aika todennäköistä, että Radioheadilta tulisi. In Rainbowsista on kuitenkin jo 3 vuotta.
Mun odotuslistan kärjessä on Elbow. Ja mahdollisen listalla tietysti myös Noel Gallagher. Kai kohta ois jo aika?
Pete, TFC ja Jets on molemmat oikein hyviä, Jetsin tuotos varmasti niiden paras tähän mennesssä. Muutenkaan noissa klassisempaa soundia tekevissä ei ole tänä vuonna ollut valittamista, joskaan aivan täysosumaan kukaan ei ole mielestäni yltänyt. Esim. Weller ja Badly Drawn Boy onnistuivat. Arvostelujen valossa varsinkin Charlatansin kiekko on roimasti mainettaan parempi. Olin itsekin heittämässä sen parin kuuntelukerran jälkeen pois, mutta sitkeys palkittiin lopulta. Modernimmasta brittipopista voisi suositella kokeilemaan Foalsia ja Everything Everythingiä. Tinie Tempah edustakoon tänä vuonna itseäni miellyttävää hoppiosastoa.
Yritin kyllä Everything Everythingiä, mutta siinä oli vähän liikaa kaikkea (hahah).
Mystery Jets tosiaan sai kovat kehut joka puolella, kun levy tuli ulos.
Ehkä mun ongelma oli osin myös sen syytä, että kun tilasin NME:tä ja sain joka viikkoa lukea jostain uudesta bändistä, joka on "musiikin tulevaisuus", niin tuli yliannostus ja vastareaktio.
Ensi vuonna, kun en enää tilaa, jaksan ehkä etsiä musaa itse aktiivisemmin ja löytää jotain. Tai edes löytää niitä vanhoja. En esimerkiksi ymmärrä itseäni siinä, että miksi en edes katsastanut Divine Comedyn uutta levyä tänä vuonna? Neil Hannon ei kuitenkaan ikinä ole tehnyt mitään kovin huonoa. Mutta ei: laiskuus jyräsi, en jaksanut edes etsiä sitä Spotifystä.
Olin itse pitkään tilaamatta. Oikein hyvin tulee toimeen ilman paperiversiota esim. siksi, että noin 90% tsekkaamisen arvoisista levyarvosteluista tulee kyllä niiden nettisivuillekin. Tilasin uudelleen muun muassa välttääkseni pikaruokaistumista kuuntelutottumuksissani. Tavallaan tarvitsen juuri sitä ylihehkutusta, jotta viitsin olla heittämättä uusia juttuja liian nopeasti pois.
Se on hyvä pointti myös.
Mä tykkään eniten yleisönosastosta, Paul Robinson Vs. -palstasta ja takasivusta, kaikista epäolennaisista siis. ;-)
Mites toi Delay Trees? Suosittelen tsekkaamaan jos et ole vielä ehtinyt.
No sitäkään en ole kuullut. Laitetaan korvan taakse. Kiitos!
Pakko heittää pari akustista Gorillaz-liveä tähän:
On Melancholy Hill: http://www.youtube.com/watch?v=6QHCIyPIF5w
Rhinestone Eyes: http://www.youtube.com/watch?v=4RyQeftjdSc
Itselle Plastic Beach oli hyvä kokemus, mutta yhtenäiseen, hallittuun ja biisirakenteilla leikittelevään Demon Daysiin verrattuna PB on vähän hajalla. Plasticissa myös jotkin biisit ovat ylituotettuja täyteenahdettuja, varsinkin kun vertaa noihin kahteen akustiseen esitykseen. Nyt alankin soittelemaan kitaralla Melancholy Hilliä ylihuomista odotellessa...
Oot oikeassa, Plastic Beach on paikoin ehkä vähän liian "täynnä". Noi akustiset versiot on ihan mahtavia.
Lähetä kommentti