Osasyy vähäiselle kiinnostukselle on varmasti siinä, että kansa ei keskimäärin ole kovin hyvin perillä siitä, mitä EU-parlamentti tekee. Tämä johtuu niin asian kohtalaisesta uutuudesta kuin median vähäisestä EU-raportoinnista, mutta myös puolueista itsestään. Esimerkiksi erään sosiaalidemokraattien ehdokkaan vaalilause kuuluu "... Suomen ääni Euroopassa". Juuri tällaiset sloganit antavat EU-parlamentista sen vääristyneen kuvan, että suomalaiset edustajat edustaisivat siellä Suomea ja maamme kansallisia etuja.
Mielestäni olisi paljon rehellisempää, jos EU-vaaleissa kampanjat käytäisiin Euroopan-laajuisin puoluetunnuksin, esimerkiksi niin, että demarit kertoisivat kuuluvansa eurooppalaisessa puoluekontekstissa sosialisteihin ja kokoomuslaiset konservatiiveihin, eikä mitään yhtenäistä "suomalaista" ryhmää missään nimessä ole olemassakaan. Liiallinen fiktiivisen maayhtenäisyyden esilletuominen EU-vaaleissa saattaa johtaa yksinkertaisesti vääriin äänestyspäätöksiin. Varmasti on olemassa esimerkiksi maanviljelijöitä, jotka haluavat rehtejä keskustalaisia puolustamaan Suomen maaseudun etua Rysselin peilisaleihin, mutta joutuvatkin pettymään, jos ja kun tajuavat, että keskusta kuuluukin Euroopassa liberaaliryhmään, joka tuskin on kovin kiinnostunut sokerijuurikkaan erikoisolosuhdetukien säilyttämisestä.
EU ei siis kiinnosta suomalaisia, koska sen tärkeyttä ei täysin ymmärretä - mutta suomalaiset puolueet eivät tunnu täysin edes haluavan, että se ymmärrettäisiin. Itse en ole vielä päättänyt, ketä äänestän, mutta en ainakaan sellaista ehdokasta, joka lupaa ajavansa EU:ssa "Suomen etua".
Muuta: Tästä blogista voi ladata Talk Talkin entisen laulajan, Mark Hollisin harvinaisen sooloalbumin! Vuonna 1998 julkaistu levy jatkaa samalla määrittelemättömän omaperäisellä linjalla kuin Talk Talkin kaksi viimeistä albumia, Spirit of Eden ja Laughing Stock.
9 kommenttia:
Olen kanssa ihmetellyt noita "pastisseja" mainosten taustalla. Mua harmittaa, kun en muista mikä mainos se on, missä on juuri tuollainen samantyyppinen kopio The White Stripesin My Doorbellistä. Melodia on suoraan siitä, mutta biisi ei ole niiden. Häiritsevää tuollainen.
Asiastahan nousi itse asiassa Norjassa kohu, kun Canal Digital ei saanut käyttää Mewin Comforting Soundsia mainoksessaan, joten ratkaisu on mikä on -> http://www.youtube.com/watch?v=JxDKe-QI460. Nyt saatan muistaa väärin, kun en linkkejä asiasta löytänyt, mutta jos muistini ei täysin petä, niin Mew olisi oikeusteitse voittanut jutun Canal Digitalia vastaan ja he joutuivat maksamaan jotain korvauksia bändille. Tosiaan, en muista tarkkaan miten homma meni, joten voin puhua läpiä päähänikin. Mielenkiintoinen juttu silti.
Joo, tässä jäätelömainoksessa on ihan suora My Doorbell: linkkiMuitakin on tosiaan ollut. Jonkun amk:n mainoksessa keväällä oli kanssa joku valebiisi, en nyt muista mikä, oisko ollut taas Coldplay.
Mikäköhän idis noissa kopioissa on? Luulisi, että niistä jäisi helposti kiinni ja miksei voida tukea pieniä bändejä laittamalla niitä taustalle ja saada näin niille huomiota.
Tästä tuli mieleen, että onkohan jossain bändi/bändejä, jotka noita kopioita ja pastisseja vääntää mainostoimistoille ja kuinkahan kiusallista on vastailla siihen, kun kysytään mikä biisi näiden mainosten taustalla soi.
Niin, siis senhän takia niitä kopioita laitetaan, kun aidot coldplayt tai whitestripesit ei suostu antamaan biisiään mainokseen.
Ja ehkä mainostaja sitten ajattelee, että feikki-Coldplaykin on potentiaalisen ostajan kannalta houkuttelevampi, kuin joku ihan tuntematon uusi bändi, jonka voisi saada mainokseen suostumaan.
En tiedä ihan tarkalleen, millaisella prosessilla noi mainoksia varten tehdyt sound-aliket syntyy, mutta kyllähän siellä on varmasti ihan tasokkaita muusikkoja niitä vääntämässä. Esim. The Darknessista tuttu Justin Hawkins'han oli aiemmalla urallaan mainosbiisien säveltäjä.
Mua on jäänyt kaivelemaan sellainen 90-luvun Saarioisten pizzamainos, jossa oli joku tosi hyvä Brittipop-tyylinen biisi, mutta en ikinä saanut selville, mikä se oikein oli. Sama biisi soi Cold Feetin jossain jaksossa.
Ainakin brittimainosten musaesittäjät voi paikallistaa kohtalaisen helposti esim. täältä.
Tiesin kyllä, että kopioihin tyydytään, kun coldplayt päättää olla antamatta biisejään mainoksiin. Silti musta on outoa, että tyydytään rippaukseen jostain biisistä, eikä etsitä uutta ja nousevaa kykyä taustalle. Myös riski siitä että saisi plagiointisyytökset niskaansa vähentäisi tätä. Ehkä mainosten kohderyhmille riittää pelkkä mielikuva biisistä, eikä aito asia ja se on tutkittu ja riski kannattaa ottaa. Mielenkiintoinen ilmiö sinänsä.
Voisin muuten kuvitella, että varsinkin Briteissä noita sound-alikeja tekee vanhat Brittipop-kaverit, joilta jäi suksee saamatta. Suht helppoa rahaa tiedossa ja saa työskennellä musiikin parissa. Olisi kiva joskus saada artikkeli luettavaksi aiheesta, koska homma alkoi kiinnostaa nyt aikalailla. En sitten tiedä haluaako kukaan paljastaa itseään näiden takaa. :D
En tiedä auttaisko tuossa biisin etsinnässä Cold Feetin fanifoorumit. Niissä yleensä on listattu jaksoissa soineet kappaleet. Etsintä vaan on aika vaikeata, jos ei muista jaksoa missä se soi. Itse en kyllä muista varmaan ensimmäistäkään Saarioisten mainosta 90-luvulta. Muisti on heikko tällaisissa.
PS: Hyvä ja mielenkiintoinen blogi sulla! :)
Nyt sait aikaiseksi oikein maanisen etsintäyrityksen...
Mutta tulokset on huonoja. Cold Feetistä on julkaistu kaksi soundtrack-albumiakin, mutta se biisi ei ole kummallakaan niistä. Eikä foorumeita oikein löydy.
Ehkä ainoa keino olisi katsoa ne kaikki jaksot uudelleen? Voi ei...
Yritin itse kanssa etsiä, mutta todella huonoin tuloksin. Edes ITV:n sivuilta ei löytynyt mitään tietoa jaksoissa soineista kappaleista. Onnea etsintään!
Ehkä tää vois olla mun kesän projekti!
Oot kyllä ihan oikeassa tosta "suomen ääni euroopassa" jutusta ja kampanjoinnista. En jaksa tästä enempää vaahdota, kun valitani jo tein ja kävin äänestämässä. Toivottavasti oli hyvä ääni.
Lähetä kommentti