09 joulukuuta 2009

Erään operaattorin tarina

Olen käyttänyt internetiä säännöllisesti vuodesta 1995 lähtien ja ollut joko itse tai aiemmin perheeni kautta ainakin neljän eri verkko-operaattorin asiakas. Tunnen siis omasta kokemuksestani kuluttajille suunnattujen internet-palvelujen koko historian Suomessa. Näiden n. 15 nettivuoteni kaikki neljä operaattoria ovat toisinaan toimineet hieman epätäydellisesti tai kyseenalaisesti, mutta ennen tätä syksyä yksikään ei vielä ollut korottanut yhteyden kuukausimaksun hintaa nostamatta samalla yhteyden nopeutta. Nopeuden korottaminen hinnan noustessa on ollut operaattoreille eräänlainen kirjoittamaton sääntö.

Kunnes Elisa rikkoi tuon säännön tänä syksynä.

Maksan tällä hetkellä Elisan hitaimmasta ja edullisimmasta 1M/512kbit/s -yhteydestä kuukaudessa suolaiset 26,90 euroa, joka on pari euroa enemmän kuin vielä kesällä. Kun Elisa ilmoitti hinnannoususta, olisin odottanut, että myös yhteyden nopeutta olisi nostettu, sillä 1M/512 ei enää pitkään täytä tavoitetietoyhteiskuntamme kaikkia kriteerejä. Koska yhteys kuitenkin toimii teknisesti lähes moitteettomasti ja Elisan puhelinasiakaspalvelu sekä Windows-pohjainen viankorjaustyökalu ovat erittäin laadukkaita, nielin hinnankorotuksen suuremmitta purnauksitta.

... Aina viime viikkoon asti. Silloin Elisa ilmoitti, että verkkoyhteyden hintaan aiemmin kuuluneet maksuttomat lisäpalvelut Numerohaku ja Sanakirja lakkautetaan. Vaikka en ollut koskaan numerohakua tai sanakirjaa käyttänytkään, niiden lakkauttaminen näyttäytyy minulle kriittisenä periaatekysymyksenä: syksyisen hinnankorotuksen ja viimeviikkoisen palvelujen vähentämisen jälkeen maksan nyt entistä enemmän entistä vähemmästä. Kuluttajan näkökulmasta tämä on yksinkertaisesti täysin väärin.

Eikä tässä vielä kuitenkaan kaikki: vääryyttä lisää entisestään se, että Elisan omistama Saunalahti tarjoaa tuplasti nopeampaa eli 2M/1M -yhteyttä Elisan hitaampaa yhteyttä halvemmalla, hintaan 23,90 e/kk! En voi lainkaan käsittää, miten Elisan verkossa toimiva, Elisan täysin omistama yritys - eli käytännössä Elisa itse - voi tarjota parempaa tuotetta halvempaan hintaan kaikille muille, paitsi vanhoille, uskollisille asiakkailleen. Onko Elisa käytännössä ajamassa alas laajakaistatoimintaa oman nimensä alla? Ei kai Elisa voi tällaisella hinnoittelulla saada lainkaan uusia asiakkaita, kun kaikki ymmärtävät hankkia Saunalahden nopeamman ja halvemman yhteyden. Ainoat häviäjät ovat Elisan olemassaolevat asiakkaat, jotka kenties haluaisivat säilyttää mm. verkkosivunsa ja sähköpostiosoitteensa, eivätkä siksi ole valmiita vaihtamaan operaattoria.

Mutta ei tässäkään vielä kaikki: yritin viime perjantaina lähettää asiasta palautetta sähköpostitse Elisan asiakaspalveluun, mutta koska en Elisan verkkosivuilta löytänyt lainkaan yleisen asiakaspalvelun sähköpostiosoitetta, päädyin lähettämään palautteeni Elisan henkilöasiakasyksikön johtajalle Asko Känsälälle. Tiedustelin Känsälältä juuri edellä mainitsemiani asioita ja toivoin lisävalaistusta Elisan laajakaistayhteyksien hinnoittelupolitiikkaan.

Känsälän suureksi kunniaksi on mainittava, että hän otti asian hoitaakseen ainakin osittain, sillä tiedusteluuni vastattiin alle puolessa tunnissa. Känsälä oli nimittäin ohjannut asiani eteenpäin henkilölle nimeltä Panu Lehti, joka työskentelee myöskin henkilöasiakasyksikön johtajana... mutta Saunalahdessa! Lehti ei vastannut muihin kysymyksiin, mutta ehdotti hieman asian sivusta, että minun olisi mahdollista tuplata Elisa-yhteyteni nopeus, jos sitoutuisin 18 kuukauden määräaikaiseen sopimukseen. Ilmoitin Lehdelle, että vaikka vastaus ei täysin tiedonhaluani tyydyttänytkään, tarjous oli kyllä mielenkiintoinen ja haluaisin tutustua sen ehtoihin tarkemmin. Tähän viestiin Lehti ei kuitenkaan ole ainakaan toistaiseksi vastannut.

Mitä siis opimme? Ainakin sen, että sama yritys voi myydä toisille huonompaa tuotetta kalliimmalla kuin parempaa tuotetta toisille. Asia on ennen kaikkea epäreilu, mutta epäilisin, että se saattaa jopa rikkoa lakiakin. Ainakin se rikkoo hyvää tapaa. Jos en olisi sähköpostiosoitteeni vuoksi kiinni Elisassa, vaihtaisin ehdottomasti heti yhteydentarjoajaani esimerkiksi Soneraan tai Welhoon - mihinkä tahansa muuhun kuin röyhkeisiin Elisaan tai Saunalahteen.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...