21 joulukuuta 2009

NGLI

On jotenkin vaikea uskoa, että risteilyt ovat ilmiönä yhä olemassa vielä 2010-luvun kynnyksellä. Tuntuu, että ne olisivat jonkinlainen jäänne YYA-Suomen ajoilta, jolloin yksilön valinnanvapautta ei täysimittaisesti tunnustettu, vaan kaikki tyytyivät siihen, mitä on tarjolla. Vähäinenkin eksotiikka, kuten katkarapu-buffet, pallomeri ja tax-free riittivät houkuttelemaan suuret massat Itämerta edestakaisin kyntävään, klaustrofobiaa aiheuttavaan tinapurkkiin. Nykyisessä halpalentojen, tietoverkkojen ja individualismin avoimessa Euroopassa koko risteilykonseptissa ei ole enää pienintäkään järjenhivettä, mutta se säilyttää silti suosionsa.

Olin saanut kohtalaisen tarpeekseni laivamatkailusta muutaman pakollisen junioriturnausreissun aikana ala-asteikäisenä, enkä noiden matkojen jälkeen astunut laivaan lähes kymmeneen vuoteen. Parin viime vuoden aikana olin kuitenkin päässyt jotenkin yli Ruotsin-laivakammostani ja esimerkiksi viime tammikuun Oasis-konserttimatkalla laivalla oli itse asiassa aivan hauskaakin. Tärkeintä on kai oma asenne: jos laivailuun kykenee suhtautumaan sopivan semi-ironisella huumoriotteella, tilannetta voi oppia kestämään ja hallitsemaan. Vielä paremmaksi varmuudeksi voi sulkeutua omaan hyttiinsä juomaan viiniä ja kuuntelemaan musiikkia iPodilta kunnes nukahtaa.

Viime aikojen positiiviset laivakokemukseni olivat kuitenkin Silja Linen laivoilta. Tänä viikonloppuna Viking Linella tunnelma oli hyvin toisenlainen. Paluu menneisiin aikoihin: säännöt ovat sääntöjä ovat sääntöjä. Miksi à la carte -ravintolassa ei voi tilata pelkkää jälkiruokapöytää, jos ei haluaisi syödä mitään muuta? Ja miksi buffet-puolella suljetaan juomahanat 15 minuuttia ennen sulkemisaikaa ilman ennakkovaroitusta? Entä minkä takia ruokatiskistä sammutetaan valot vaikka asiakas on vielä sen äärellä annostelemassa itselleen ruokaa? Sellainen on pelkkää kiusantekoa, ei mitään muuta. Ymmärrän kyllä, että laivahenkilökunta kokee yleensä kovia ja keskimääräiset asiakkaat ovat pahimman luokan juntteja ja cuntteja, mutta mielestäni ei ole reilua, että kaikkia muitakin kohdellaan sitten sen mukaisesti.

Tukholma on loistokaupunki, mutta valitettavasti sinne pääseminen meriteitse on hyvin tuskastuttavaa.

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"säännöt ovat sääntöjä ovat sääntöjä"? :-)

Torneå

Pete P. kirjoitti...

Nii-i, eli niistä ei pääse yhtään mih'kään, ei voi joustaa. Sääntöjä vain sääntöjen takia.

Laika kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Laika kirjoitti...

Menin viime kesänä viikkarilla kaksi reittimatkaa Tukholmaan ja takaisin ja tulin menoa katsellessani siihen lopputulokseen, että ruotsinlaivojen suosio selittää Matti Vanhasen suosion. Pystyin kuvittelemaan Matin sinne kesäkansan joukkoon khakin värisissä shortseissaan ja puolisääreen vedetyissä sukissaan. Ihmisten, joille risteily edustaa luksusta, silmissä Vanhanenkin näyttää varmaan hyvältä valinnalta.

Pete P. kirjoitti...

Hahah, nimenomaan! Ja ajattele tosiaan Keskustan puolueristeilyä! Se se vasta on jotain, kaiken hyvän tiivistymä.

Anonyymi kirjoitti...

Olet nerokas. Olen pahoillani että joudut selittelemään sanakäänteitäsi tämmöselle vähemmän lahjakkaalle raapustelijalle. Mutta jos se lohduttaa, niin taas on koettu oivalluksen hetkiä...

Torneå

Pete P. kirjoitti...

Ei kun hyvä vaan, että jaksat kiinnittää huomiota yksityiskohtiin! :-)

dpst kirjoitti...

Tottakai silja on parempi kun se on hienompikin. Onneksi et ole joutunut kokemaan sitä odotusta käytävällä, kun on hyttien siivous kesken. Siinä vasta oli elämää.

Lauri kirjoitti...

Mä olen aina miettinyt, että onko vika minussa, kun mielestäni Viking Line on surkeuden huippu, mutta Siljalla voi jopa melkein viihtyä, kun taas kavereiden mielestä Viikkari on parempi, koska se on "rymylaiva". Onneksi tekstisi ansiosta ymmärsin, että vika on kavereissa. :)

Anonyymi kirjoitti...

Mieluummin laivalla kuin lentokoneella. Lentäessä menee korvat lukkoon, ahteri puutuisi ja otsoonikerros kärsii. Laivalla matkustaessa voi ihailla kaunista saaristoamme (kun lähtee aamulähdöllä) vaikka sieltä hytin ikkunasta, jos ei kannella tarkene.

Ja jossakin vaiheessa ME ihmiset on sieltä buffetista kuitenkin häädettävä, koska säännöt ovat sääntöjä. Olishan se hienoa jos olisi koko laivamatkan ajan seisovapöytä avoin kaikille - kuuluu matkan hintaan. Mutta mitä siitä seuraisi, ainakin hintaa tulisi lipulle roimasti ja useampi kuin joka toinen olisi sekaisin "ilmaisesta" viinasta.

Jos saan sanoa mielipiteeni ja saankin, niin siljaline (tallink) on sisustukseltaan tyylikkäämpi kuin vikingline, joka johtunee siitä että siljalinen laivat ovat uudempia. Queen on valmistunut tänä vuonna.
Vikingline on suunnittellut uusivansa kalustoaan, mutta se on pitkälti kiinni siitä suostuuko valtio myöntämään rahallista avustusta. Jos Vanhasesta ja hänen puolueestaan se on kiinni, niin luulisi rahahanojen jo aukeavan.

Kyllä laivamatkailu on hienoa ja nykyään ympäristöystävällistä. Jos haluat suht nopeasti ja vaivattomasti Ruotsiin, sukulaiskansamme pariin niin ehdottomasti laivalla. Se on itsestäs kiinni kuinka koet ja näet asiat. Nauti matkasta, kaikista vastoinkäymisistä huolimatta.

Ja ei, en ole töissä laivalla, saatikka muutenkaan.

Pete P. kirjoitti...

Hienoa, että kuullaan vastakkainenkin mielipide ja myös ihan hyvin perusteltuna.

Ympäristökysymyksessä olet varmasti oikeassa: laiva on luonnolle parempi kuin lentokone.

Maisemakysymys on vähän siinä ja siinä: ainakin mun mielestä nimenomaan yläilmoista kaikki maasto näyttää mitä kauneimmalta. ;-)

Ja sitten:

"Ja jossakin vaiheessa ME ihmiset on sieltä buffetista kuitenkin häädettävä, koska säännöt ovat sääntöjä. Olishan se hienoa jos olisi koko laivamatkan ajan seisovapöytä avoin kaikille - kuuluu matkan hintaan. Mutta mitä siitä seuraisi, ainakin hintaa tulisi lipulle roimasti ja useampi kuin joka toinen olisi sekaisin "ilmaisesta" viinasta.

Tässä nimenomaan lähennyttiin koko mun kirjoituksen pointtia, vaikka ehkä tulkitsitkin mua tarkoituksellisesti vähän "yli". Mutta siis juuri se oletus, että kaikki haluaisi olla sekaisin (ilmaisesta) viinasta, on se, mikä tekee laivoista niin paskoja. Jos laivayhtiöt suostuisivat pohtimaan mahdollisuutta, että on olemassa muunkinlaisia kuin pelkästään kännäämisen takia matkustavia asiakkaita, koko hommaan voitaisiin saada jotain aivan uudenlaista valoa... Just tää ennakkoasenne tekee risteilemisestä nykyisellään tuskaa.

Ja sama asenne halvaannuttaa meidän kulttuuria muutenkin: juuri tän takia ei saada esim. viinejä maitokauppoihin tai olutta myyntiin kioskeihin klo 21 jälkeen, koska oletetaan, että tuloksena olisi täysi pandemonium kun peruskeskustalainen menisi sekaisin liian helposta alkoholin saatavuudesta. Kuitenkin enemmistö alkoholipolitiikan vapauttamisesta hyötyviä olisi luultavasti ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluaisi esimerkiksi lauantai-illalliselleen viinipullon, mutta ei muista ostaa sitä ennen klo 16:a viikonloppuna. Esim. New Yorkissa viinakaupat on auki 24/7 ja niillä on kotiinkuljetuskin, mutta siitä ei tehdä siellä mitään ongelmaa. Ei siellä heilu jengi kaduilla humalassa tai kuse nurkkiin.

No, tää meni nyt jo vähän toiseen aiheeseen...

Anonyymi kirjoitti...

Tää nyt ei liity sun avautumisee millää tavalla mut milläs laivalla menit ja tulit kattomasta Oasista.

Itellä se matka oli sairaa outo ja paluumatka meni vähä liian jurrisissa tunnelmissa.. että ois voinu kypsemmin sen hoitaa mutta olihan siinä ite nuorimies ekan kerran omillaa suuressa maailmassa ja kaverit toi juotavaa ni minkäs tein! Millanen tarkallee oli sun matka?

-JONNY

Pete P. kirjoitti...

Mentiin silloin jollain Siljalla, joka menee Turusta. Mikäköhän se on, Europe ehkä? Tässä lyhyt "arvostelu" keikastakin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...