Jalkapallon maailmanmestaruuskisat alkavat 18 päivän kuluttua Etelä-Afrikassa. Sen lisäksi, että kisat tarjoavat huippuluokan otteluita, niihin liittyy myös kaikenlaista muuta mukavaa; esimerkiksi jättibudjeteilla tuotettuja mainoksia. Hienot televisiomainokset ovat parhaimmillaan suoranaista taidetta, mutta valitettavasti todella hienoja mainoksia näkee melko harvoin. Jalkapallon MM-kisat ovat kuitenkin kansainvälisille suurbrändeille sen verran tärkeä paikka, että kisakesän futisaiheisiin mainoksiin ladataan aina kaikki kovimmat paukut. Nykyisin panostusta saattaa kasvattaa vielä se, että mainoksen ei tarvitse odottaa näkyvän pelkästään televisiossa, vaan se voi saada esimerkiksi YouTuben kautta valtavat määrät katsojia. Tämän vuoden toistaiseksi hengästyttävimmästä kisamainoksesta vastaa Nike ja tälläkin on YouTubessa jo yli 5 miljoonaa katsojaa:
Kolmen minuutin spottiin on mahdutettu roppakaupalla maailman kovimpia pelaajia (myös muista lajeista kuin jalkapallosta!), Home Simpson, Englannin kuningatar ja vaikka mitä. Tätä ökympää mainosta ei heti tule mieleen! Myös vitsit toimivat oikein hyvin; erityisesti Rooney-jakso on todella hauska.
Menneiden vuosien Nike-pätkistä suosikkini on ollut tämä lentokenttäkikkailu:
Hienojen mainosten lisäksi tulee olemaan kiinnostavaa nähdä, millaisena Etelä-Afrikka yleisesti esittäytyy kisojen myötä. Luvassa on varmasti hienoa hehkutusta ainutlaatuisesta luonnosta ja nuoresta, harmonisesti toimivasta demokratiasta. Suosittelen kuitenkin jokaista katsomaan vastapainoksi Louis Theroux'n dokumenttiohjelman Johannesburgin väkivaltakulttuurista. Tämä alle tunnin pätkä näyttää Etelä-Afrikasta asioita, joita on täältä käsin melko vaikea edes kuvitella.
23 toukokuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Rooney todellakin. :D
Ronaldinho on muuten aika näyttävässä roolissa siihen nähden, että taisi jäädä ilman kisalippua...
Alustavassa ryhmässä Ronaldinho on kai mukana, lopullisesti asia selviää vasta ensi viikolla ehkä. Voikohan Nike painostaa Brasilian valmentajaa, että mainostähti on pakko ottaa jengiin? ;-)
Lähetä kommentti