Eilen jopa tiedonvälityksen klassikkokoneisto BBC ilmoitti uudistavansa verkkosivujaan ensi vuonna niin, että käyttäjälähtöisen sisällön osuus tulee olemaan entistä suurempi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että edes BBC ei enää usko voivansa yksin kertoa ylhäältäpäin massayleisölle, mitä maailmassa tapahtuu, vaan yleisön jäsenet kertovat siitä itse toisilleen ja BBC toimii tavallaan vain taustatukena ja välittäjänä. Median "sirpaloitumisesta" puhuminen on jo siis täysin vanhanaikaista: nyt sirpalemediat eivät enää pommita kansalaisia omilla informaation palasillaan, vaan nämä palaset joutuu itse haalimaan itselleen eri puolilta - paljolti omaan taitoonsa luottaen, mutta sosiaalisen median toimintaidean mukaan myös vahvasti esimerkiksi ystäväpiiriinsä tukeutuen.
Tämä muutos asettaa jokaiselle meistä kovia vaatimuksia sekä itsemme että ystäviemme suhteen. Jos halua tietää maailman menosta yhtikäs mitään, on ensinnäkin osattava itse löytää, kerätä ja tulkita tietoa monipuolisesti ja laadukkaasti. Jos ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin Formula 1:stä ja Big Brotherista, ei nykymediassa joudu välttämättä edes vahingossa törmäämään muihin aiheisiin, sillä kaikkea jokaiselle tarjoavan monomedian aika on ohi. Pitää siis olla itse tarpeeksi järkevä voidakseen muodostaa maailmasta älyllisen kuvan. Laatuvaatimukset ulottuvat itsemme lisäksi myös lähipiiriimme: kun yhä suurempi osa informaatiosta saadaan sosiaalisten medioiden kautta, kaverien vinkeistä ja suosituksista, täytyy pitää huolta siitä, että kaverit ovat laadukkaita. Jos suosituin lehti ystäväpiirissäsi tuntuu olevan Seiska, on hyvin todennäköistä, että tulet itsekin pian uppoamaan tabloiditasolle, sillä esim. BBC ei ole enää huolehtimassa sinusta, vaan olet ystäviesi välittämien uutisten varassa. Jos taas tutuistasi löytyy myös aivan järkevistäkin asioista kiinnostuneita ihmisiä, heidän kiinnostuksen kohteensa tihkuvat sosiaalisen median kanavia pitkin myös sinulle ja vaikuttavat esimerkiksi siihen, minkälaisiin uutisiin ja tapahtumiin kiinnität huomiota.
Jokainen on varmasti joskus yläasteikäisenä kuullut vanhempiensa varoittavan "väärien" ihmisten joukoissa liikkumisesta. Nyt, tiedonvälityksen keskittyessä yhä enemmän käyttäjälähtöisen informaation välittämiseen, nuo varoitukset ovat yllättäen taas ajankohtaisia. Uusi mediamaasto saattaa muodostaa eräänlaisia informaatiogettoja: toisaalla yhteiskunnan asioista laajasti tietävät ja niistä keskustelevat ihmiset - ja toisaalla taas viihdemössöllään itseään ruokkivat tiedostamattomat pulisijat. Katso tarkkaan, kenen joukoissa seisot, sillä tiedonvälityksen uudessa ajassa vastuu on ainoastaan sinun omasi.
P.S. Kannattaa jo nyt yrittää opetella, mikä ihme on Google Wave. Käytämme vuoden kuluttua kuitenkin kaikki tätä.
5 kommenttia:
Tää on niin totta! Mielenkiintosia nää asiat muutenkin.
Just tuli luettua eräs juttu samasta aiheesta. Sen viestin voisi kai tiivistää siten, että vaikka muun muassa netti avaa suurelle osalle nykyihmisistä mittaamattomat mahdollisuudet saada tietoa, kukaan ei automaattisesti muutu yhtään sen viisaammaksi kuin ennen.
Joo, nyt tarvitaan todellista luonnetta ja sivistystä.
Ilmeisesti Applella on tosin tähänkin pian jokin uusi ratkaisu: luin eilen, että ne suunnittelee uutta laitetta, joka välittää uutisia eri medioista. Eli ehkä jos tiedotusvälineet saisi keskitettyä voimansa tähän laitteeseen, ne voisi saada takaisin osan valtaansa, jota ne on nyt luovuttaneet yleisölleen.
Nähtäväksi jää, mitä tapahtuu...
Aiheeseen liittyen:
Adam Curtis - The Rise and Fall of the TV Journalist
Kiitos tästä, tossa oli todella hyvin tiivistetty oikeastaan koko juttu. Ehkä vähän kärjistäen, mutta ihan todenmukaisesti. Huh... Mitäköhän vielä tapahtuu?
Lähetä kommentti