29 syyskuuta 2008

Levy: Glasvegas - Glasvegas (Columbia, 2008)

Briteissä jo viime vuoden lopulta suurta ennakkokohua varhaisilla singleillään aikaan saanut skottiyhtye Glasvegas pyrkii samannimisellä debyyttilevyllään vastaamaan sen harteille asetettuihin suuriin odotuksiin ja jopa ylittämään ne.

Musiikillisesti Glasvegas on tässä ajassa melko ainutlaatuinen sekoitus. Samalla tavalla kuin vuonna 1994 Oasis tuli täysin puskista kuulostaen totaalisen erilaiselta kuin mikään muu senhetkinen bändi, Glasvegasin soundi vuonna 2008 on erittäin yllättävä ja harvinainen. Bändi ottaa musiikkiinsa vaikutteita etenkin toiselta skotlantilaiselta indie-legendalta The Jesus & Mary Chainilta, jolta se lainaa paksusti surisevat kitaravallit, jotka tukevat yksinkertaisen 60-lukulaisia melodioita. Tässä voidaan havaita hieman samaa tyyliä, kuin vuosituhannen alun tanskalaissuosikki The Raveonettesissa, mutta Glasvegasille Phil Spectorin tyttöbändituotantoja ihaileva äänimaailma istuu jotenkin aidommin ja raskaammin, kuin sillä vain kevyen retrosti leikittelevälle Raveonettesille.

On tietenkin hyvä asia, että yhtyeellä on näin vahva musiikillinen estetiikan taju kuin Glasvegasilla, mutta käytännössä se on bändin loistobiisien rinnalla vain aivan toisarvoista. Glasvegas maalaa soundinsa ehkä vain kolmella yksinkertaisella värisekoituksella, mutta soundin sisässä toimivat hienot sävellykset ovat koko asian ydin. Ensimmäisillä kuuntelukerroilla levy kuulostaa jopa aavistuksen verran tylsältä ja lähes kaikki kappaleet keskenään liian samanlaisilta, mutta pikkuhiljaa kuulija alkaa erottamaan upeita yksityiskohtia ja nauttimaan levyn tiukasta kokonaisnäkemyksestä.

Levyn jokainen kappale on miksattu suoraan kiinni seuraavaan niin, että kun päättyvässä kappaleessa kitarat jäävät kaiuttamaan feedbackiään, raidan vaihtumista ei edes heti tajua ennen kuin seuraavan kappaleen rumpuosuudet alkavat. Tämä on hieno tehokeino ja osoitus siitä, että Glasvegas on lähtenyt tekemään nimenomaan näinä aikoina harvinaiselta vaikuttavaa yhtenäistä albumikokonaisuutta, eikä vain ratsastamaan muutamalla tarttuvalla hittibiisillä.

Albumin kymmenestä kappaleesta jokainen on oikeastaan täysosuma. Heti avauskappaleessa Flowers & Football Tops bändi esittelee kaikki tärkeimmät elementtinsä: pehmeän säröiset kitaraseinät, valtavilta kuulostavat yksinkertaiset rumpukompit, laulaja James Allanin äärivahvalla skottiaksentillaan laulamat intohimoiset baby-huudahdukset ja valtaviin mittasuhteisiin paisuvat melodiakoukut. Siitä eteenpäin levy onkin tarttuvien sävelmien ja vahvojen tulkintojen voittokulkua: sosiaalityöntekijälle osoitettu synkkä rakkauslaulu Geraldine, omaan tunteeseensa lähes pakahtuva It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry ja tuore single Daddy's Gone ovat tämän vuosikymmenen terävimpiä ja hienoimpia popsävellyksiä. Hyvän levyn merkki on myös se, että suosikkibiisin paikka vaihtuu lähes joka kuuntelulla. Omat suosikkini tällä hetkellä ovat dramaattinen Polmont On My Mind sekä vapauttava S.A.D. Light.

Tiukkojen ja vauhdikkaiden kitaravallikappaleiden vastapainoksi levyllä on myös pari kokonaisuuden kannalta oleellista rauhallisempaa biisiä. Beethovenin Kuutamosonaattia taustanaan käyttävä, Britanniassa riehuvasta puukotusepidemiasta kertova Stabbed ja levyn päättävä surullisen juhlallinen Ice Cream Van täyttävät omat paikkansa levyn draaman kaaressa täydellisesti ja varmistavat sen, että Glasvegas on tämän vuoden ehdoton tulokasbändi ja heidän samanniminen debyyttilevynsä on tämän vuoden paras ensilevytys.

Glasvegas on ainutlaatuinen yhtye, joka asettaa tämän hetken suuret indiesuosikit hyvin ohueen valoon ja osoittaa omalla vahvalla intohimollaan ja näkemyksellään kilpailijoidensa viestin päälleliimatun teennäisyyden. Glasvegas tekee omilla ehdoillaan suurta ja omaperäistä musiikkia, mikä on näinä aikoina erittäin virkistävä ja kunnioitettava poikkeus.

Arvio: 4/5

Geraldine
S.A.D. Light
It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry

28 syyskuuta 2008

Rotsismi

Rotsismi (engl. coatism) on tärkeä aihe, josta minun on pitänyt kirjoittaa tänne jo pitkään. Rotsismi on itsekehittämäni filosofia, jonka mukaan takit ovat hyvin tärkeitä ja niille pitäisi suoda paljon arvostusta. Monesti arvokkaimman asusteen status kohdistetaan kengille, mutta se on täysin väärä lähestymistapa. Kengät ovat loppusilaus - piste i:n päälle - kun taas takki on kaiken keskipiste ja jo visuaalisestikin jopa yli puolet koko kokonaisuudesta.

Aidon rotsistin mielestä takki on vaatekappaleista ehdottomasti merkittävin ja pukeutumisessa ensisijaisin. Rotsisti pitää takeistaan hyvää huolta, eikä esimerkiksi luentosalissa koskaan taittele arvokasta takkiaan vain tuolin selkänojalle, vaan laittaa sen aina naulakkoon - aivan mieluiten rotsisti ripustaisi takkinsa hyvään hengariin, jos se vain on mahdollista.

Rotsismin harjoittaja on innoissaan syksystä ja viileistä kesistä, koska silloin on mahdollista käyttää parhaimman näköisiä - juuri sopivan ohuita mutta silti varteenotettavia - takkeja. Talvisin rotsisti joutuu tekemään kompromisseja lämpimyyden suhteen ja ehkä jäämään kylmimpinä pakkaspäivinä jopa kokonaan sisätiloihin, sillä GoreTex-/untuvahirvitystakit ovat rotsistille vain aivan viimeinen, hätätapauksissa pakolla käyttöön otettava oljenkorsi.

Annoin itse itselleni muutama vuosi sitten rotsistin lupauksen, että en ikinä kulkisi vaatekaupassa hienon takin ohi, vaan hankkisin sen itselleni, jos suinkin vain mahdollista. Jos takin tarvetilanne on tasainen 50-50, rotsisti ottaa takin, ettei tarvitsisi jäädä jossittelemaan. Mikään ei kalva rotsistia enemmän, kuin omaa arkuutta saavuttamatta jäänyt loistotakki. Itselleni näin kävi viime talvena, ja yhä edelleen vietän sen takia joskus unettomia öitä. Ajattelin, ettei Sandin tyylikäs, mutta melko ohut villakangastakki olisi ollut riittävä Helsingin talven kylmissä tuulissa ja jätin sen ostamatta, koska se oli erittäin hintavakin. Talvi kuitenkin osoittautui ennätysleudoksi ja kun myöhemmin näin kyseisen takin pari kertaa kaupungilla, mieleni valtasi omaa tyhmyyttäni soimaava harmistus ja rotsistin koodin rikkomisesta aiheutunut mielipaha. Ohi jätetty takki kalvaa rotsistia ja kertautuu myös myöhemmin: en usko, että näen tänä talvena yhtään niin hienoa takkia, kuin viimevuotinen menetetty mahdollisuus, joten en välttämättä voi hankkia uutta talvitakkia tänäkään vuonna.

Viime aikoina on kuitenkin ollut onnellisiakin rotsismitapahtumia. Olin eilen Kaapelitehtaalla Design Market -messuilla ja löysin sieltä erittäin hyvin istuvan, harmaan Makia-merkkisen takin, joka on valmistettu Suomessa ja jossa ei ole ollenkaan erillistä vuorta, mikä tekee takista mukavan kevyen mutta silti jämäkän.

Hyvä takki tuo rotsistille monentasoista iloa ja kohottaa itseluottamusta. Joskus keväällä olin syömässä UniCafessa opiskelukaverini kanssa, kun joku hänen vanhempi opiskelukaverinsa tuli tervehtimään häntä. Tämä kaveri oli valmistunut tilastotieteen tai jonkin vastaavan aineen maisteriksi useita kuukausia sitten, mutta harmitteli epätoivoisena sitä, ettei ollut löytänyt koulutustaan vastaavaa työtä. Tunsin häntä kohtaan totta kai sympatiaa, mutta tosirotsistina saatoin vain vaivoin olla huomauttamatta häntä siitä, että hänen pitkittynyt työnhakuprosessinsa saattoi suurelta osin johtua väärästä takista: hänellä oli päällään tummanvihreä, Simo Vaatehuoneelta -kansitakki, johon oli vieläpä ommeltu koiran päätä kuvaava merkki. Oikealla takilla hän olisi varmasti saanut extrapontta ja -intoa työnhakuun.

Takki on tärkeä työrupeaman molemmissa päissä. Viime vuoden kesällä, kun otin lopputilin töistäni, marssin paras takkini päälläni työnantajan toimistolle eroilmoitus kourassani. Oikein valittu takki vähintään tuplasi muutenkin mukavan tunnelman.

Loppuun vielä pari valittua Oasis-videota YouTubesta, sillä Oasis ja muut Englannin pohjoisosista tulevat rock-yhtyeet ovat kautta aikojen olleet esimerkillisiä rotsismin sanansaattajia. Monesti kuumissa tv-studioissa tai kesäkeleillä ulkona esiintyessäänkin Oasiksen soittajilla on yllään näyttävät takit. Yksi legendaarisimmista esimerkeistä on ehkäpä Liamin anorakki Glastonburyn festivaaleilla kesäkuussa 2004. Vain vakavan tason rotsisti kykenee tällaiseen suoritukseen.


Oasis - Whatever, Top of The Pops, 1994


Oasis - D'You Know What I Mean?, 1997

27 syyskuuta 2008

Normipäivä / Tulossa vanhaksi (Kupongit)?

Tänään oli ensimmäinen arkipäivä yli neljään kuukauteen, kun en ollut töissä. Ei sinänsä mikään kovin ihmeellinen asia yleisesti tietenkään, mutta en vain ole tottunut olemaan näin pitkiä yhtäjaksoisia pätkiä töissä.

Tavallinen normipäivä pitkästä aikaa tuntui todella hyvältä. Sai nukkua myöhään, lukea Hesarin rauhassa ja silti ehti vielä nähdä siskoa ja lukea tenttiinkin.

Mielestäni työviikon ei pitäisi muutenkaan olla viisipäiväinen. Muodottomia arkivapaita tarvitaan: ne ovat juuri niitä päiviä, jolloin parhaat ideat syntyvät.

Tai eivät tietenkään aina. Tänään en ainakaan keksinyt yhtään mitään hyödyllistä; nautin vain. Mutta se on hyvä niinkin.

Hesarin Nyt-liitteessä oli taas hieman asiantuntematon pop-juttu, ja nyt yllättäen yleensä luotettavalta Otto Talviolta. Talvio perusti suuren osan Kings Of Leon -artikkeliaan hehkuttamalla sitä, miten KOL tekee loppuvuodesta Britanniassa stadionkiertueen, joka huipentuu 100 000 katsojaa vetävälle Wembleylle. Oikeastihan kyseessä on areenakiertue, jonka päätepysäkki on n. 12 500 paikan sisähalli Wembley Arena. Nämä menevät monesti sekä faneilta että toimittajilta sekaisin, eikä virhe sinänsä ole paha, mutta onhan se nyt aivan eri asia soittaako bändi "Wembleyllä" legendaarisella stadionilla vai viereisessä entisessä uimahallissa.

Muuta:

Olen ehkä tulossa vanhaksi. Tai siis, ainakin minulla on se käsitys, että vanhat ihmiset leikkaavat kuponkeja irti lehdistä. Itse olen nyt sortunut tähän n. kuukauden sisällä jo kolme kertaa, joista kaksi tapahtui tänään! Kahta kuponginleikkausta voin joten kuten perustellakin: toisella saa limsan kaupan päälle Subwaystä ja toisella saa muutaman euron alennuksen Anttilasta ostetusta CD-levystä, mutta yksi kuponki on hieman kyseenalainen: sillä saa 25% alennuksen mistä tahansa miesten tuotteesta KappAhlista. Hieman epäcoolia. Lisäksi kuponkia leikatessani ajattelin vieläpä käyttäväni sen hankkiakseni vyön. Vielä epäcoolimpaa. Mutta totuus on, että KappAhlissa on hyviä vöitä, niissä on erilainen lukitusmekanismi kuin missään muualla. Mutta ei vyön ostamista silti pitäisi suunnitella niin paljon, että riipii irti kuponkeja Hesarista.

24 syyskuuta 2008

Kiirettä, asioita, jotain

Tämän blogin tämänhetkinen tila ei tyydytä minua.

Ensinnäkin, pitkä ja asiantunteva, lauantaiyönä kirjoitettu The Verve -postaus katosi. Se oli vastaus Heikki Romppaisen edellisessä Nytissä kirjoittavaan levyarvioon. Kadonnutta kirjoitustani ei löydy mistään välimuisteista, enkä jaksaisi kirjoittaa sitä kokonaan uudelleen. Pääpointit kuitenkin olivat, ettei The Verven uutta Forth-levyä pitäisi verrata Urban Hymnsiin ja että Urban Hymnskään ei itse asiassa ollut helppo, "popralleja" sisältävä levy, vaikka se päälle päin siltä vaikuttaakin. Forth on siis hieno ja toivottu paluu yhdeltä aikamme hienoimmista rock-yhtyeistä ja se yhdistää toimivasti The Verven vanhat ja uudet huippupiirteet.

Ahaa, postaus ei kadonnutkaan aivan kokonaan internetin mustiin aukkoihin, vaan avulias Minja pelasti sen hienolla vinkillään! Kiitos!

Luulen, että postausten katoaminen johtuu siitä, että niissä on linkkejä mp3-tiedostoihin. Levy-yhtiöiden edustajat taitavat nykyään katsastaa blogeja ja poistaa sellaiset postaukset, joissa on mp3:sia, vaikka ne eivät olisi suoraan edes juuri tässä kyseisessä blogissa sijaitsevia, vaan pelkkiä linkkejä. Ymmärrän ajatuksen, mutta olisi vain kovin mukavaa, jos tästä informoitaisiin (edes jälkikäteen!) eikä postauksia vain katoilisi yhtäkkiä.

Tästedes en siis varmaankaan enää laittele tänne mp3:sia, vaan pelkästään linkkejä kappaleiden YouTube -videoihin. Ainakin toistaiseksi. Tässä aiheeseen liittyvä The Verven Valium Skies.

Muutenkin viime päivät ovat olleet kovin kiireisiä. Kesätyöni loppui viime perjantaina, mutta eräs projekti jäi sen verran kesken, että jatkoin sitä vielä maanantaina. Firman IT-osasto vain oli siinä uskossa, että olin lopettanut jo perjantaina, joten mm. sähköpostitilini oli suljettu. Vietin siis maanantai-päivän ravatessa kahden toimiston väliä USB-tikun kanssa, koska tiedostoja piti siirtää, vaikka posti ei kulkenutkaan.

Olen luultavasti jatkamassa töitä vielä samaan aikaan opiskelujenkin kanssa. Se vähän pelottaa. Jotenkin tuntuu siltä, että koko kesä on ollut aivan älyttömän kiireistä ja kiireen helpottamiseen ei varmaankaan auta se, että tekee töitä ja opiskelee samanaikaisesti. Mutta nähtäväksi jää, miten tämä asia kääntyy. Teoriassa se voisi toimia erinomaisestikin ja tuoda miellyttävää täytettä rahatilanteeseeni. Olen jotenkin nykyään hieman rahanahne, ajattelen rahaa melko usein. Ehkä pian, kun selviää, mistä sitä tulee ja milloin ja minkä verran, alan ajatella jotain muuta.

Nämä ovat muutenkin sellaisia juttuja, että aina välillä mielessä pyörii enimmäkseen vain yksi suurempi teema. Joskus kesällä koin pahaa omaatuntoa siitä, etten harrasta tarpeeksi liikuntaa. Nyt olen viimeisen kolmen viikon aikana käynyt lenkillä ehkä yhden kerran, mutta silti en ajattele asiaa ollenkaan. Eli kaikki päähänpinttymät ovat jotenkin melko satunnaisia ja turhia. Mutta rasittavia ne ovat silti.

Ja sitten U23D! Olen käynyt katsomassa sen nyt kaksi kertaa ja voisin käydä vaikka kolmannenkin! 3D-efekti tekee konserttielokuvakokemuksesta hyvin intensiivisen ja elämyksestä melkein jopa paremman kuin varsinaisessa konsertissa. Kuvakulmat ovat aivan loistavia ja tunnelma todella tiivis! Ja elokuvassa kuvattu keikkasetti on sen verran kova, että sitä jaksaisi kyllä kuunnella ilman 3D:täkin.

Ainoa huono puoli asiassa on se, että pääkaupunkiseudulla elokuva pyörii vain "viihdekeskus" Flamingossa Vantaalla. Se on aivan kamala paikka. Kuin ankea Ruotsin-laiva kuivalla maalla, höystettynä S-ketjun amarilloilla sun muilla keskinkertaisilla keskiluokan muonakaukaloilla sekä hirveällä yökerholla, jossa esiintyy syksyn mittaan mm. Village People ja sellainen tasokas suosikkiduo kuin Dr. Alban & Haddaway. Flamingo on siis hyvin ahdistava paikka, siellä ollessa tulee jotenkin paha olo.

No, hmm, eipä muuta tällä kertaa. Haluaisin kirjoitella paljon enemmän, ihan randomimmistakin asioista. Ne ovat hauskempia. Nyt on vain ollut niin kiireistä. Toivottavasti kiire laantuisi pian. Tällä hetkellä elämä tuntuu vähän kaoottiselta. Haluaisin vähän järjestystä, vaikka siihen liittyisi tylsyyttäkin.

21 syyskuuta 2008

Levy: The Verve - Forth (EMI, 2008)

Luin eilisestä HS Nyt -lehdestä (pe 19.9.) kriitikko Heikki Romppaisen kirjoittaman arvion The Verven tuoreesta Forth-albumista ja hämmästyin sen asiantuntemattomuutta. Romppainen esitti kyllä aivan kelvon "kadunmiehen" arvion albumista, mutta antoi siitä mielestäni hyvin vääränlaisen kuvan, koska ei selvästikään ymmärrä The Verven olennaista pointtia. Haluan siksi tässä ottaa kantaa muutamiin Romppaisen levyarvostelussaan esittämiin mielipiteisiin ja kertoa toisen totuuden Forthista.

Ensinnäkin, vuoden 1997 megahittilevy Urban Hymns ei oikeastaan edusta sitä, mistä The Vervessä on kysymys. Urban Hymns ei myöskään oikein edes edusta sitä, mistä Urban Hymnsissä oli kysymys. Se, että Nytin Romppainenkin kuvailee tuon albumin olleen "täynnä mainioita popralleja" on melkoinen harha. Toki levyn suurimmat hitit Bitter Sweet Symhony, The Drugs Don't Work ja Lucky Man voidaan nähdä "popralleina" ja eittämättä ne ovat mitä tarttuvinta ja taidokkaimmin tehtyä modernia rockmusiikkia viime vuosikymmeninä.

Silti Urban Hymns ei missään nimessä ollut täynnä näiden kaltaisia kappaleita, vaan se oli lähes puolet-ja-puolet -sekoitus helposti omaksuttavaa radiorockia sekä The Verven uran alkuajoille tunnusomaisempaa, improvisaatiopohjaista psykedeelistä rock-musiikkia. Jokaista Lucky Mania kohti Urban Hymnsillä oli yksi The Rolling People tai Catching The Butterfly. Juuri tämä sekoitus suoraviivaista, isoa ja tunteellista pop-rockia sekä toisaalta näitä hämyisämpiä, pidempiä ja monitasoisempia kappaleita teki Urban Hymnsistä niin mielenkiintoisen ja ainutlaatuisen levyn ja toi sille kaiken sen arvostuksen, jonka se ehdottomasti ansaitsee.

The Verven solisti Richard Ashcroft oli itse asiassa vuonna 1996 tekemässä Urban Hymnsistä ensimmäistä soololevyään, mutta jänisti lähes viime tipassa ja kutsui taiteellisen vastaparinsa, kitaristi Nick McCaben studioon viimeistelemään albumin ja näin kokosi takaisin yhteen The Verven, joka oli jo kertaalleen hajonnut vuoden 1995 A Northern Soul -albuminsa jälkeen.

Forth on siis The Verven ensimmäinen uusi albumi bändin toisen hajoamisen vuonna 1999 jälkeen. Sen on kuitenkaan aivan turha olettaa olevan toinen Urban Hymns. Richard Ashcroftin alisuoritukseksi lässähtänyt sooloura on johtanut siihen, että Forth on enemmän McCaben kuin Ashcroftin ohjastama albumi. Forthilla The Verve yrittää kallistua enemmän kahden ensimmäisen albuminsa psykedeelisen trippailurokin suuntaan kuin Urban Hymnsin orkestroituihin balladitunnelmiin. Jos Urban Hymns oli 80% Ashcroftia ja 20% McCabea, Forthilla voimasuhteet ovat oikeastaan juuri päinvastoin.

Bändillä on siis ollut selkeä kuva, millaista levyä se on Forthia luodessaan lähtenyt hakemaan ja se onnistuukin tavoitteessaan mainiosti. Avausraita Sit And Wonder täräyttää levyn käyntiin tummasävyisellä tunnelmalla ja groovaavalla rytmillä, jota se pyörittelee lähes seitsemän minuuttia. Se on hyvä johdatus levyn yleisilmapiiriin, jossa kappaleet ovat pitkiä ja perustuvat useimmiten lyhyille sointukulun pätkille, joita bändi sitten kehittelee intensiteettiä muutellen. Esimerkiksi unenomainen Judas, kuumeinen Numbness ja painostava Noise Epic ovat tällaisia pitkiä, perustaltaan yksinkertaisia, mutta McCaben innostavan kitaransoiton sekä basisti Simon Jonesin ja rumpali Pete Salisbury luoman tiukan rytmitaustan ansiosta jännittävyytensä säilyttäviä kappaleita.

Levyn toisen painopisteen muodostavat Richard Ashcroftin yksin kirjoittamat, selkeämmän rakenteen omaavat kappaleet, joista seuraava single Rather Be ja I See Houses voisivat olla suoraan hänen soololevyiltään. Ne ovat aivan mainioita kappaleita, joissa on tarttuvat melodiat ja hyvä idea, mutta ilman The Verven hienoa yhteissoittoa ne saattaisivat kuulostaa aavistuksen verran tylsiltä. Ne ovat kohtalaisia kappaleita, mutta ne eivät ole The Verven kappaleita. Annan Nyt-lehden Romppaiselle vahvan miinuksen myös tästä: hän pitää juuri Rather Be'tä ja I See Housesia "vahvatunnelmaisina" ja levyn parhaina biiseinä, mikä on hyvin vahva osoitus siitä, että hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, millainen yhtye The Verve on. Ashcroftin henkilökohtaisella karismallaan johtamista kappaleista parhaiten toimivat ehdottomasti Lucky Manin tyylinen ja tasoinen, komea ja tunteellinen Valium Skies sekä levyn ensimmäinen single, täysin vastustamattomalla hittikoukulla varustettu Love Is Noise. Ashcroft laulaa tällä levyllä paremmin kuin koskaan ja juuri Valium Skiesin ja Love Is Noisen kaltaiset biisit ovat niitä, joissa hän todella osoittaa olevansa sukupolvensa tärkeimpiä rocktähtiä.

Toinen Romppaisen aivan kardinaalitason moka on kaipailla Urban Hymnsillä toista kitaraa soittaneen Simon Tongin perään: "-- Tongin puuttuminen kokoonpanosta -- vaikuttaa bändiin latistavasti." Tämän kauempana totuudesta ei oikeastaan voisi olla. Simon Tongin rooli Urban Hymnsillä oli ainoastaan emuloida levytyssessioiden alkuvaiheessa poissaolollaan loistanutta McCabea. Hän ei painanut The Verveen minkäänlaista persoonallista sormenjälkeään. Jos Tong olisi ollut olennainen osa The Verven soundia, hänet olisi varmasti kutsuttu mukaan Forthillekin.

Itse asiassa Forthilla The Verve kuulostaa teknisesti paremmalta kuin koskaan. Bändin uuden linjan taiteellisena johtajana McCabe soittaa seikkailullisesti ja varmasti, Jones on saanut tyyliinsä uutta monipuolisuutta mm. Gorillazin kiertuebasistina toimittuaan ja Salisburynkin rummutus on kekseliäämpää ja rankempaa kuin ikinä. Koska levyn lähes kaikki kappaleet on sävelletty bändin yhteisissä jammailusessioissa, yhteissoiton kiehtovuus on erittäin tärkeä elementti.

The Verven yhteinen kemia on myös tärkein syy siihen, miksi se poikkeaa lähes kaikista muista tämän hetken yhtyeistä: siitä syntyy "se jokin", jota ei voi toistaa missään muissa olosuhteissa kuin laittamalla Ashcroft, McCabe, Jones ja Salisbury yhdessä samaan huoneeseen. Se on syy siihen, miksi Richard Ashcroftin soololevyt tuntuivat puuttellisilta ja se on syy siihen, miksi The Verven ei kannattanut tehdä toista Urban Hymnsiä, vaan Forthin kaltainen pitkä, mutta yhtenäinen levykokonaisuus, joka palkitsee kuulijan joka ei odota uutta Urban Hymnsiä. Forth ansaitsee tulla kuunnelluksi tuorein korvin, ilman ennakkoluuloja. Se ei missään nimessä ole täydellinen The Verve -levy, vaan siinä on omat heikkoutensa (hieman liian siloiteltu tuotanto, välillä hieman epäonnistuneet sanoitukset), mutta se on hieno albumi ja vahva muistutus siitä, miksi The Verveä tarvitaan tulevaisuudessakin.

Arvio: 3/5

Sit And Wonder
Judas
Noise Epic

(kaikki ylläolevat ovat linkkejä YouTube-"videoihin" - eli sisältävät siis kappaleen vain streamattavassa audio-muodossa)

18 syyskuuta 2008

Liam & Patsy Recreation Club esittää: Oasis Dig Out Your Soul -esikuuntelumarathon 2.10.




Liam & Patsy Recreation Club esittää:

Oasis Dig Out Your Soul esikuuntelumarathon

Mikä?
Oasiksen uusi albumi Dig Out Your Soul soi torstaina 2.10. koko päivän, aina tasatunnein klo 09 - 01.

Missä? Wall St. Bar, Ateneuminkuja 4, Helsinki (Ateneumin ja Aikatalon välissä)

Kuka? Sinä, uusi Oasis ja €4:n GT.

Uutta Oasis-levyä soitetaan siis Helsingin keskustan pienessä mutta tunnelmallisessa Wall St. Barissa torstaina 2.10. koko päivän aina tasatunnein.

Levyn virallinen ilmestymispäivä Suomessa on vasta 8.10., joten Liamin & Patsyn ystävät pääsevät kuulemaan levyn jo viikon etuajassa! Tätä tilaisuutta ei kannata missata!

Pääsymaksua ei ole ja levy soi koko päivän uuden kierroksen alkaessa aina tasatunnein. Tule siis paikalle aivan oman aikataulusi mukaan arvioimaan uutta Oasista, tapaamaan muita Oasis-henkisiä ihmisiä ja nauttimaan Oasis-juoma gin & tonicista, jota tarjotaan koko päivän alennettuun 4:n euron hintaan. Illemmalla luvassa on myös Oasis-visa, jossa tarjolla on hienoja Oasis-palkintoja.

Siispä tervetuloa!

MySpace

Facebook

17 syyskuuta 2008

Pienet asiat

Olen elämäni aikana jo tähänkin mennessä ehtinyt tutustua moneen ihmiseen, käydä monessa paikassa, osallistua moneen tapahtumaan, voittaa ja hävitä monessa kiistassa, lukenut monia kirjoja sekä sanonut ja kuullut monia asioita, joista en muista enää yhtään mitään.

Toisaalta olen avannut monta jäätelöpaperia, katsonut monta Teksti-TV:n joulukalenteria, käynyt monesti renkaanvaihtoverstaalla, tarkkaillut monta kertaa teelehtien pyörteilyä kupissa ja istunut monen monta kertaa kylvyssä – ja tulen muistamaan useimmat näistä kerroista niin kauan kuin olen olemassa.

Joskus "isotkin" asiat, kuten esimerkiksi matkat tai vanhat ystävät voivat unohtua oikeastaan aivan kokonaan. Mutta sitten taas hyvin pienet arkipäiväiset asiat jäävät elävinä mieleen ja ne palaavat mieleen helposti vuosienkin kuluttua. Siksi tuntuu välillä hölmöltä esimerkiksi matkustaa johonkin toiseen maahan tai syödä jokin hieno ateria ravintolassa, kun nämä kokemukset kuitenkin haihtuvat mielestä eivätkä erotu mitenkään suurempina kuin bussimatka kaupungin laidalta toiselle sateisena kesäaamuna tai keksin syöminen omassa keittiössä syksyisenä iltana.

Ikinä ei voi tietää, mikä lopulta osoittautuu tärkeäksi. Edellisen vuoden 365 päivästä muistaa seuraavana vuonna ehkä 15. Eikä koskaan voi olla varma, mitkä 15 jäävät mieleen.

Eilen koin hienon pienen hetken, joka varmasti jää mieleen ainaiseksi – tiedän sen jo nyt. Olin iltapäivällä tulossa kotiin töistä, kun näin kotitaloni viereisessä pensaassa liikehdintää. Hetken kuluttua pensaan uumenista alkoi ilmestyä kahvinruskeita fasaaneja, yksi toisensa jälkeen. Ensin hieman isompi emofasaani ja sen perässä ainakin kahdeksan pientä, mutta silti jotenkin isoa fasaaninpoikasta. Ne kulkivat puoliksi pensaan suojissa, puoliksi jalkakäytävää reunustavalla ruoholla ja lopulta ne ylittivät kadun rohkeasti aivan kiihdyttävien autojen edestä. Samalla hetkellä luulin, että taivaalta alkoi sataa lunta, mutta kun katsahdin ylöspäin kohti harmaita pilviä, huomasinkin että sade oli vain niitä koivuista syksyisin tippuvia tähdenmuotoisia pieniä palasia.

Se oli pieni, mutta hyvä hetki. Eikä sellaisen tapahtumista voi ikinä tietää etukäteen.

MP3: The Killers - Jenny Was A Friend Of Mine [lähde]

16 syyskuuta 2008

Randomia syyskuun kuudentenatoista

Hieman satunnaisia aiheita.

Arkipäivän pieniin ällötyksiin kuuluu se, kun yrittää julkisessa vessassa pyyhkiä kätensä telineestä esiin vedettävään pyyhkeeseen, mutta pyyherulla onkin kelautunut loppuun. Silloin yritys nykäistä pyyhettä jaa väin surullisen äkilliseksi pysähdykseksi ja kättä koskettava pyyhkeen loppuosa tuntuu ällöttävän viileältä ja märältä.

Muuten ehkä pidän kyllä kaikista vaihtoehdoista eniten juuri kankaisista vetopyyhkeistä. Paperisia pitää aina ottaa todella monta ja ne tuoksuvat omituisilta. Ja puhallin on aivan yhtä tyhjän kanssa. Saippuoista pidän eniten siitä valkoisesta vaahtomaisesta. Sitä tulee aina myös hyvistä annostelijoista. Perussaippuoiden huonoin annostelijatyyppi on sellainen ihmeellinen nypykkä, jota joutuu painamaan käytännössä peukalolla samalla, kun pitää kättä annostelijan alla. Kukakohan senkin on suunnitellut?

Muuta:

On kahdenlaisia ihmisiä. Toiset katsovat kellonajankin netistä ja toiset eivät etsi sieltä ikinä mitään muuta kuin varsinaisesti "nettiin liittyvää" informaatiota. Äskenkin vieressäni eräs nuorimies kyseli toisilta lääkärikeskuksen puhelinnumeroa, vaikka istui avonaisen näyttöpäätteen edessä. Hän sai tiedusteluunsa kaksi erilaista vastausta: "Tietäisköhän Sirpa..?" toisaalta ja "Kato sieltä netistä" minulta. Ihmisiä on siis kahdenlaisia.

Muuta:

Ei ilmeisesti muuta. Oli kai jotain, mutta unohdin.

MP3: Glasvegas - Flowers & Football Tops [lähde]

13 syyskuuta 2008

Dig Out Your Soul -klipit kuultavissa!

Japanin Sony Music tarjoaa sivuillaan kuultavaksi n. 40-sekuntiset pätkät kaikista Oasiksen tulevan Dig Out Your Soul -albumin kappaleista!

Lyhyistäkin klipeistä voi varmuudella sanoa ainakin sen, että tällä kertaa Oasiksella on uusi soundi. Bändi kuulostaa monellakin tapaa erilaiselta kuin ennen. Melkoinen yllätys!

Biiseistä parhailta vaikuttavat tällä hetkellä massivinen avausbiisi Bag It Up ja Liamin upea I'm Outta Time.

Liam & Patsy Recreation Club on järjestämässä koko levyn Suomen ensimmäistä ennakkokuuntelutilaisuutta erittäin pian. Lisää infoa pikapuoliin mm. täällä ja MySpacessa.

EDIT 15.9.
YLLÄOLEVA LINKKI KAPPALEISIIN EI (EHKÄ) ENÄÄ TOIMI, MUTTA TÄMÄ TOIMII!

11 syyskuuta 2008

Suuren ottelun jälkeinen päivä

Suuren jalkapallo-ottelun jälkeisenä päivänä on aina hieman outo olo. Muistan aina, miltä tuntui, kun syksyllä 1998 heräsin omasta huoneestani HJK:n Mestareiden Liiga -otteluiden jälkeen ja mietin, oliko edellinen ilta tapahtunut aivan oikeasti, vai oliko se ollut vain kuvitelmaa.

Tänään, eilisen Saksa-ottelun jälkeen, olo on hieman samanlainen. Eilinen peli oli eräs kummallisimmista, jota olen koskaan päässyt todistamaan. Lopputulos 3–3 ei ole missään nimessä huono, mutta se, että Suomi menetti johtoasemansa kolme kertaa, painaa kyllä mielessä. Eilinen olisi (taas kerran) voinut olla suomalaisen maajoukkuefutiksen suurin ilta ikinä, mutta tutulla tavalla se jäi taas todella pienestä kiinni.

Silti, tärkeät jalkapallo-ottelut kuten tämä, ovat kyllä aina hienoja kokemuksia. Niissä on jotain elämää suurempaa. Niissä on aina se mahdollisuus, että jotain todella ennennäkemätöntä tapahtuu juuri sinun silmiesi edessä. Jotain merkittävää, joka on vain sinun ja 40 000:n muun stadionilla olleen yhteinen salaisuus.

Sitä onkin sitten hyvä miettiä seuraavana päivänä väsyneenä ja heikkona, Pepsi-lasin porepylväitä tuijotellen.

(kiitos kuvasta Flickr-käyttäjälle closereditfor)

MP3: Albert Hammond, Jr. - Miss Myrtle [lähde]

Muuta: Minun pitäisi tänään kirjoittaa "artikkeli" aiheesta "Employer branding". Ainoa ongelma on se, että en oikeastaan tiedä laisinkaan, mitä "employer branding" on. Kirjoitin kyllä jo yhden version ihan hatusta vedetyltä pohjalta, mutta nyt yritän kirjoittaa toisen yritelmän käyttämällä hieman lähteitäkin.

Muuta muuta: Finnkinon uusi 3D-teatteri Vantaan uudessa "viihdekeskus" Flamingossa avasi viime viikolla. Ensi viikon perjantaina ohjelmistoon tulee U2:n maailmalla mainetta niittänyt 3D-konserttielokuva U23D. Elokuvaa esitetään ennakkonäytöksissä kuitenkin jo tänä perjantaina ja ensi viikon keskiviikkona. Mahdollisuus nähdä U2 "livenä" Suomessa kannattaa varmasti käyttää hyödykseen nyt – se tuskin toistuu aivan pian. (Varaan oikeuden korjata itseäni ensi heinäkuussa, kun U2 soittaa Olympiastadionilla.)

10 syyskuuta 2008

KERRANKIN PARAS VOITTI!

(KIRJOITAN TÄMÄN CAPS LOCK PÄÄLLÄ KUVASTAAKSENI INNOSTUSTANI. OTIN PARI VISKIÄ R.E.M.-SATEEN JÄLKEEN LÄMMIKKEEKSI, JA TÄMÄN TAKIA OTAN EHKÄ PARI LISÄÄ. SIIS ASIAAN:)

ELBOW'N MESTARILLINEN HUIPPUALBUMI THE SELDOM SEEN KID ON VOITTANUT BRITANNIASSA ARVOSTETUN MERCURY MUSIC PRIZEN! KERRANKIN VUODEN (JA VUOSISADAN!) PARAS LEVY VOITTAA PARHAAN LEVYN PALKINNON!

JA ELBOW TODELLA ANSAITSEE TÄMÄN! BÄNDI TEKEE AINUTLAATUISEN NÄKEMYKSELLISTÄ JA UPEAA MUSIIKKIA, MUTTA SUURI KAUPALLINEN SUOSIO ON ANTANUT ODOTTAA ITSEÄÄN. TOIVOTTAVASTI MERCURY-VOITTO TUO SIIHENKIN MUUTOKSEN.

PIDÄN THE SELDOM SEEN KIDISTÄ NIIN PALJON ETTÄ LÖIN SEN PUOLESTA MERCURY-KISASSA €100 VETOA! WILLIAM HILL -VETOPALVELUSSA SEN KERROIN OLI HEINÄKUUSSA VEDON ASETTAESSANI 6/1 ELI NYT VOIN LUNASTAA TAKAISIN €700! SE ON OPISKELIJALLE AIKA PALJON RAHAA! JA SE ON VEDONLYÖNTIRAHAA, ELI RAHOISTA PARASTA! SITÄ EI OLE ANSAITTU TYÖTÄ TEKEMÄLLÄ, VAAN PARHAASEEN SUOSIKKILEVYYN LUOTTAMALLA, JOTEN SEN VOI KÄYTTÄÄ JÄRJETTÖMIIN TARKOITUKSIIN!

€700! ELBOW! THE SELDOM SEEN KID! MERCURY PRIZE! VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHHHJEEEEEEEEE!

NYT EN AIO POSTATA MP3:SIA VAAN LINKIN SUORAAN LEVYKAUPPA ÄXÄÄN, JOSTA JOKAINEN VOI TILATA ITSELLEEN OMAN THE SELDOM SEEN KID -LEVYN, JOS EI SITÄ VIELÄ JOSTAIN SYYSTÄ OMISTA.

ELBOOOOOWWWWW! OOOOOO-OOOOOOOOOOOO!

Live: R.E.M. - Finnair Stadium, 9.9.2008

Keikkakokemus koostuu monesta eri osasesta. Paikasta, bändistä, yleisöstä, biisivalinnoista, omasta asenteesta, säästä, jne. Joskus paikka, yleisö, oma asenne ja sää voivat kaikki olla vääriä, mutta oikea bändi oikeiden kappaleiden kanssa pelastaa illan.

Vaihtoehtomainstreamrockin jenkkijättiläinen R.E.M. oli kovan haasteen edessä tänä iltana. Sen olisi ollut energiallaan ja kappaleillaan pystyttävä luomaan Finnair Stadiumin lähes 10,000-päiselle yleisölle aurinkoinen kokemus Helsingin loputtoman kylmästä syyssateesta huolimatta.

Michael Stipe bändikavereineen pisti parastaan heti alusta asti. Rocktähtiunelmaansa elävän Steve Zissoun oloinen Stipe, kesken aamutoimien yllätetyn cowboyn oloinen basisti Mike Mills ja klassisen nuorekkaan oloinen kitaristi Peter Buck avasivat keikan rokkaamalla reippaasti suoraan What's The Frequency, Kenneth? -hittiin. Tästä alkoi parin tunnin hyväntuulinen putki, joka sisälsi kaikki tarvittavat vanhat menestysbiisit Losing My Religionista It's The End Of The World As We Know It'iin, uuden Accelerate-albumin parhaita paloja sekä tosifaneja miellyttäneitä harvinaisempia paloja bändin 1980-luvun varhaisilta levyiltä.

R.E.M. on siitä poikkeuksellinen stadionbändi, että se ei ota itseään liian vakavasti ja suhtautuu lavallaoloon sopivan kepeästi. Hoikkaa vartaloaan esitellyt Stipe piristi sateista tunnelmaa kekseliään rennoilla välispiikeillään, märällä lavalla liukastelemista pelännyt Peter Buck soitti suurimman osan keikasta sukkasillaan ja omituisella läsnäolollaan vaikuttanut Mike Millskin pääsi laulamaan yhden kappaleen soolona. Laulusolisti Stipe myös laskeutui lavalta yleisön pariin kahteenkin otteeseen keikan aikana ja loi näin suoraa ja konkreettista kontaktia muuten epämääräisen laajaan stadionyleisöön. Hieno silaus oli myös ottaa kelvon lämmittelysetin soittanut Editors mukaan Orange Crush -kappaleeseen, jota Editors itsekin on versioinut omilla keikoillaan.

Tämä kaikki loi stadionille mukavan välittömän ja kotoisen ilmapiirin, mutta ainakaan itselleni se ei aivan riittänyt armottomien luonnonvoimien edessä. Koko päivän Helsinkiä pyyhkinyt sade vain tiivistyi ja viileni R.E.M.:n aloittaessa ja aloin unelmoida lämpimästä teekupposesta ja höyryävästä suihkusta viimeistään jo puolen tunnin jälkeen. Vaikka Michael Stipen ainutlaatuinen tähtikarisma ajoittain lämmittikin, jäin silti olosuhteiden pakosta kylmäksi. Myöskään bändin uudet kappaleet eivät tehneet mitenkään lähtemätöntä vaikutusta: niissä kyllä on nuorekasta energiaa, mutta ei maailmanluokan melodioita, jotka tekevät R.E.M.:stä juuri sen megabändin, joka he ovat. Huutaminen saattaa kyllä olla "punkkia", mutta pitemmän päälle se jää melko ohueksi tyyliksi.

Joudun antamaan kovaa miinusta myös R.E.M.-yleisölle. Bändillä on luultavasti maailman epäcooleimmat fanit. Jokaisella on rumat silmälasit, ruma kampaus, rumat viikset (sekä miehillä että naisilla) ja ärsyttävä reppu, joka törkkii muita katsojia polvitaipeisiin. Ja hitaiden tanssiminen At My Most Beautifulin aikana oli kyllä kaiken huippu. (Se on R.E.M.:n kappaleista ehkä jopa oma ykkössuosikkini, mutta nyt sen magia ei "jostain" syystä oikein noussut täyteen lentoon.)

Se, että konserttinautintoni jäi siis tällä kertaa hieman keskeneräiseksi johtui luultavasti enemmän minusta itsestäni kuin R.E.M.:stä, joka pisti parastaan ja teki niin hyvän show'n kuin vain tällaisissa olosuhteissa on mahdollista. Päivän paras kokemus oli kuitenkin ehkä silti taksimatka kotiin. Ne olivat varmasti parhaiten käytetyt €18 ikinä. Kotiin päästyäni otin niin lämpimän suihkun, että palovaroitin alkoi ulvoa.

Bändi: 4/5
Oma asenne: 2/5
Sää: 1 C˚

Krediitit kuvasta Flickr-käyttäjälle mrkflicks. Ennen encorea lavan viereisillä screeneillä pyöri kehotus "Tag your Flickr-pictures 'remhelsinki'" ja mrkflicks teki työtä käskettyä. Kiitos!

09 syyskuuta 2008

Supergrass

Brittipopin ikinuori kestoselviytyjä Supergrass saapuu marraskuussa Suomeen. Konsertti järjestetään Nosturissa 13.11. ja liput tulivat Tikettiin tänään.

Uransa alkuvaiheessa nuorekkaalla teinienergialla säväyttänyt Supergrass on uudemmilla albumeillaan lipunut kerta kerralta kohti laiskanpulskeampaa retrosoundia, mutta bändin hilpeä karisma ja hyvä melodiantaju hurmaavat yhä.

Omasta mielestäni Supergrass on oikeastaan parhaimmillaan hitaammissa ja melankolisemmissa kappaleissaan, kuten esimerkiksi loistavassa St. Petersburgissa vuoden 2005 Road To Rouen -levyltä. Vaikka bändi osaakin tehdä pätevän rempsakoita rokkivetoja, sillä on myös malttia yksityiskohtaisuuteen, joka tekee rauhallisemmista kappaleista erittäin koskettavia.

MP3: Supergrass - Moving [lähde]

Muuta: Taas yksi lisäys minua ärsyttävien asioiden listalle. Kuten olen aiemminkin kertonut, täällä töissä on tarjolla aamupalaa. On mm. erilaisia leipiä sekä niiden päälle laaja valikoima esimerkiksi juustoja, salaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa. Sellaisia ainesosia, joiden avulla saa aikaiseksi oikein hyvän leivän. Mutta eräät ottavat aina vain pelkkää kannuswurstia. Mielestäni se kertoo ihmisestä jotain. Kaiken valinnanpaljouden keskeltä päätyy pelkkään kannuswurstiin. Ja se on lisäksi jotenkin todella 80-lukulaista.

08 syyskuuta 2008

Mitä ihmettä tässä oikein tapahtuu?!?



Tässä on pätkä Oasiksen festivaaliesiintymisestä Torontossa viime viikonlopulta. Noin kohdassa 1:30 tapahtuu jotain aika pelottavaa.

Nähtäväksi jää, miten Noel Gallagher kommentoi tapausta kiertuepäiväkirjassaan.

Nähtäväksi jää myös, tapahtuuko tulevassa Liam & Patsy Recreation Clubissa jotain yhtä radikaalia. Asia selviää ensi kuun alussa.

06 syyskuuta 2008

Levy: Talk Talk - The Spirit Of Eden (Parlophone, 1988)

Talk Talk oli 1980-luvun puolivälissä erittäin suosittu listabändi. Vuonna 1986 julkaistu albumi The Colour Of Spring sisälsi mm. hitit Such A Shame ja It's My Life, josta tylsä No Doubt teki parikymmentä vuotta myöhemmin suositun uusioversion. Levy-yhtiö EMI oli The Colour Of Springin menestyksestä niin mielissään, että antoi Talk Talkille heidän seuraavaa levyään varten rajattoman budjetin ja määräajattoman aikataulun.

Tuloksena oli vuoden 1988 The Spirit Of Eden, jolla Talk Talk hylkäsi suoraviivaisen popmenneisyytensä ja siirtyi luomaan oikeastaan täysin uudenlaista musiikkityyliä. Tätä tyyliä on melko vaikea kuvailla kovin kattavasti, mutta myöhemmin siitä on käytetty mm. termiä post-rock. Eräässä blogissa The Spirit Of Edenin musiikkia nimitettiin myös ambient souliksi, mikä oli mielestäni melko osuvaa.

The Spirit Of Eden on siis melko hämmästyttävä levy. Se koostuu vain kuudesta kappaleesta, mutta ne ovatkin sitten kestoltaan 5 - 9 -minuuttisia, kunnianhimoisia luomuksia, jotka tekevät albumista ainutlaatuisen hypnoottisen ja vangitsevan kokonaisuuden. Itse asiassa levyn kolme ensimmäistä kappaletta The Rainbow, Eden ja Desire on miksattu saumattomasti yhteen niin, ettei kappaleiden välissä huomaa minkäänlaista vaihdosta tai saumaa.

Talk Talk rakentaa The Spirit Of Edenin kappaleista lumoavan yksityiskohtaisia ja yllätyksellisiä pienoismatkoja. Esimerkiksi levyn avaava The Rainbow muuttaa tunnelmaansa herkästä ja kauniista luonnostelusta kiihkeäksi ja intensiiviseksi, räväkän huuliharppusoolon huipentamaksi ilotulitukseksi. Useissa kappaleissa, kuten esimerkiksi Edenissä, on myös jonkinlaista pehmeää ja alkukantaista, mutta ei surumielistä ja toisteista blues-vaikutetta. Kappaleiden osat sulautuvat toisiinsa hämmästyttävän sujuvasti ja erilaiset teemat ja tunnelmat kiertävät ja kutoutuvat toistensa ympäri kauniilla ja sävähdyttävällä tavalla. Laulaja Mark Hollisin tunteikkaat ja tyylitietoiset tulkinnat pitävät kappaleet kasassa ja ripottelevat niihin mukaan tarttuvia melodioita kaiken hieman vaikeammin haltuunotettavan instrumentaalisen toiminnan vastapainoksi.

Jotkut sanovat, että ilman The Spirit Of Edeniä ei olisi Sigur Rósia, Dovesia tai myöhempien aikojen Radioheadia. The Spirit Of Edenin ainutlaatuista tunnelmaa ja tyyliä on vaikea kuvata sanoin, ja vertailu esimerkiksi Sigur Rósiin tai Radioheadiin on toisaalta ymmärrettävissä, mutta toisaalta kaukaa haettua. The Spirit Of Edenissä on jotain todella helpon tuntuisella tavalla vaikeaa ja ymmärrettävän tuntuisella tavalla monimutkaista. Se toimii sekä keskittymistä vaativana kuuntelulevynä että pimeiden iltojen atmosfääriä taustoittavana tunnelmamusiikkina. Se on jollain tavalla katoamaan päässyt klassikkoaarre, jonka jokaisen kunnianhimoisesta, mutta ei itsetarkoituksellisen snobbailevasta pop-musiikista pitävän kannattaa ehdottomasti hankkia.

4/5

MP3: Desire [lähde]


Talk Talk - The Rainbow

05 syyskuuta 2008

Kuinka ahne voi ihminen olla?

Voitin unessa €7,000,000 hedelmäpelikoneesta ja huolehdin silti, olisikohan siinä tarpeeksi.

Myöhemmässä aamuyön unessa keksin ilmeisesti loistavan bisnesidean: metsiin pitää sijoitella suomalaisia klassikkomaalauksia ja veloittaa ihmisiltä maksu niiden valokuvaamisesta.

Viimeisessä, kesken jääneessä unessa, esitin kaverilleni yhteiskuntapoliittistaloudellisfilosofisen perustavanlaatuisen kysymyksen: kaatuisiko opintotukijärjestelmä, jos kaikki nostaisivat täydet tukisummat? Vastaus oli, että tuskinpa, mutta vangeilla on kyllä aivan liian hyvät olot: he voisivat nukkua "teltoissa, polvet kiinni toisissaan – koska pitävät siitä ja ovat tottuneet sellaisiin oloihin".

Sitten nukuinkin venekatoksessa vankien kanssa ja katoksen edustalla ollut riisin näköinen hiekka syttyi palamaan.

Joku ehti sammuttaa sen juuri ennen kuin herätyskello soi.

MP3: Beta Band - Dry The Rain [lähde]

Muuta: Haluaisin ehdottomasti tällaisen paperikassin kaupassa asioidessani.

Vielä muuta: Pakko sanoa, että The Rasmuksen uudessa singlessä on melkoista hittipotentiaalia. Kappale ei missään nimessä ole suosikkityyliäni, mutta on pakko nostaa hattua biisille, jonka jokainen osa voisi olla kertosäe jossain toisessa biisissä!

The Rasmus - Living In A World Without You

03 syyskuuta 2008

Vessapaperia ja valtapolitiikkaa

Viime aikoina olen taas ollut kovin kiireinen.

Eilisen päivän vietin vessapaperi-ihmisten kanssa. Heidän elämänsä tärkeimmät sisällöt ovat vessapaperi, käsipyyhkeet, ja se, miten heidän vessapaperi- ja käsipyyhefirmastaan tulisi Euroopan johtava "hygieniakonsulttiyritys".

Ja en itse asiassa kritisoi tätä yhtään. He olivat erittäin mukavia ihmisiä ja he aivan oikeasti välittivät siitä, miten yleisissä pesuhuoneissa asioimisesta tulisi kaikkien kannalta miellyttävämpi kokemus. Heillä oli sen suhteen paljon hyviä ja korkealentoisiakin ideoita, mikä oli yllättävää ja hämmentävääkin.

Vessapaperimaailmasta siirryinkin luontevasti kylmän sodan valtapolitiikan maailmaan, kun syksyn ensimmäinen luento alkoi. Kontrasti oli melkoinen – mutta kontrastit ovat hyviä. Joillekin tärkeitä ovat käsipyyhkeet, joillekin toisille Trumanin doktriini. Se, että pääsee saman päivän aikana oppimaan kummastakin, on pelkästään positiivista.

Koska työni jatkuu vielä pari viikkoa, ajattelin ottaa ensimmäiseen opiskeluperiodiin vain kaksi kurssia. Näin saan kandidaatintutkinnostani puuttuvat 7 pistettä plakkariin ja pääsen ehkä vähän vielä huilaamaankin. Myöhemmin syksyllä voinkin sitten mennä ravintolaan ja vaatia: "Ruokaa kandidaatille!"

MP3: The Verve - Sit And Wonder (Live) [lähde]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...