19 marraskuuta 2007

Konkreettisia neuvoja

Tänään sain erittäin hyödyllisiä ja ennen kaikkea konkreettisia neuvoja opiskeluasioissa.

Minulla on ollut pientä rimakauhua ensi vuoden alussa odottavaa kandidaatintutkielman tekemistä kohtaan - lähinnä sen vuoksi, että olen luullut, että olisi vaikea keksiä siihen aihetta. Mutta tänään eräs opiskelijakollegani, joka on juuri saamassa omaa kandintyötään valmiiksi, kertoi minulle kohtalaisen helpolta vaikuttavan "kaavan" siihen, miten laajempi aihepiiri on kätevä tarkentaa hyvin rajatuksi yksittäiseksi aiheeksi.

Hän kysyi minulta, mikä minua ylipäätään kiinnostaa. Sanoin, että vaikkapa Britannian lähihistoria ja etenkin Tony Blairin aikakausi. Siitä saisi kuulemma keksittyä aiheen esimerkiksi niin, että "Miten Blairin toisen hallituksen suhtautuminen asiaan X näkyy sanomalehdessä Y aikavälillä Å". Mielestäni tämä vaikutti mukavan yksinkertaiselta ja järkeenkäyvältä. Ehkä se ei välttämättä aivan toimi käytännössä (tai ehkä toimiikin?), mutta ainakin se on jotain mistä aloittaa. Ei siitä tällä tavoin tietenkään mitään uraauurtavaa tiedettä tule, mutta eipä sellainen minua oikein kiinnostakaan.

Juuri tällaista opinto-ohjausta pitäisi saada. Ja ehkä olisinkin saanut sitä viimeistään tammikuussa, kun asia varsinaisesti tulee ajankohtaiseksi. Mutta onneksi satuin saamaan sitä jo tänään UniCafessa. Joskus sentään onnistuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

MP3: U2 - Running To Stand Still [lähde]

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...